Rapport fra Magne Klann
«Geir» er over halvveis i sin ferd fra Bergen til Lofoten. Gutta har så langt hatt mye medvind, men også litt mekk.
– Nå seiler vi i rolig vind over Folda. Planen var å komme til Rørvik i dag for å hente en postpakke. Den har vi heldigvis klart oss lenge uten. Mer om det snart. Det var meldt 5-6 m/s, avtagende utover dagen. Det er sånn i grenseland for å foile med ok vmg rett med vinden. I virkeligheten ble det ikke mer enn 4 m/s, så da seiler vi platt lens med spridd forseil, skriver Magne Klann på en epost til SEILmagasinet.
Magne Klann og Morten Christensen seiler en iFly15 fra Bergen til Lofoten med navnet «Geir». Gutta startet sin tur 29. juli og er nå i sin 11. dag og befinner seg helt nord i Trøndelag.
Mye lens
– Helt fra Bergen har vi hatt mye medvind. Noen dager med for mye sjø og vind til å foile, og noen dager med mindre. Men innimellom får vi 6-8 m/s, og da hiver Geir seg på styltene og legger milene bak seg i ett surrealistisk tempo. Å være på tur er fint uansett, fort eller sakte, men foilingen er en dimensjon som virkelig får adrenalinet til å bruse, forteller Klann.
– Geir er båten. Den er oppkalt etter Geirfuglen som ble utryddet av våre forfedre for snaut 200 år siden, skriver Klann.
Høye hastigheter
Gjennom Trondheimsleia hadde vi sånne forhold i flere timer. Flatt vann og 7 m/s. Riktignok rett bakfra, så vi krysset oss nedover. I lange perioder var farten mellom 18 og 20 knop. I en 15 fots båt føles det spinnvilt i såpass moderat vind. Båten går som på skinner, og bølgene merkes knapt. Man kjenner bare noen små myke bevegelser av og til. Litt som turbulens i et fly, opplever Klann.
Hele turen blir tracket, så du kan følge «Geir» på vei nordover. Hvert 15 minutt legges det til et nytt punkt i kartet. Er avstanden stor mellom punktene, så seiler de fort.
– Drømmen er å fly en hel dag rett mot målet, og legge 100 nm eller mer bak oss på én etappe. Vi satser på riktige forhold langs Helgelandskysten. I mellomtiden trives Geir, som båten heter, utmerket med buken i vannet og 4 knop mot Rørvik, forteller Klann. I går seilte de fra Farmannsøya utenfor Roan til Skingen nord for Folda, en distanse på nesten 35 nm, utseilt på seks timer.
Litt mekking
Ikke alt går på skinner for Magne Klann og Morten Christensen. På Rørvik venter en pakke med deler de trenger for en trygg seilas videre.
– Postpakken inneholder noen sære deler til bommen. Her har vi lagt merke til en viss slitasje. Delene skulle vært med som reserve, men kom fra produsenten etter avreise fra Bergen. Nå venter de på postkontoret i Rørvik. Heldigvis har originaldelen holdt.
– Her om dagen knakk en liten skrue til bolten som styrer flapsen til babord foil. Det førte oss til en lokal Reodor Felgen via et hyggelig møte med seilerne Erling Gevik og kona Anne Marit som fulgte oss på trackingen via Seilmagasinet. De hadde hytte like ved der vi strandet, og inviterte på overnatting i seng med dyne. Fantastisk hyggelig!
– Dagen etter prøvde vi oss i frisk bris på ferden videre, men foilen var ikke riktig justert. Foilende bare på styrbord skrog, og med babord i vannet var ikke behagelig. Det ble en dag med mekking. Nå funker alt igjen. Det er en teknisk båt med masse skjøre bevegelige deler, så det er mange muligheter for å havarere, forteller Klann.
Ikke bare i telt
– Tidligere på turen fikk vi også tilbud om innendørs overnatting. Shorthanded-seileren Sigmund Hertzberg inviterte oss til sitt småbruk utenfor Molde. Vi fikk høre litt om hans seiling med sin Sun Fast 3300, som Seilmagasinets lesere også har hørt om.
– Ellers sover vi i telt på steder der det er mulig å løfte i land båten. Mens jeg har skrevet har vinden løyet til 2 m/s, så da sikter vi oss inn på noen strender sør for Utvorda. I dag så vi en flokk tunfisk! En av dem hoppet klar av vannet. Det var noen fantastiske kraftfulle skapninger.
Magne Klann og Morten Christensen er nå litt over halvveis på sin tur til Lofoten, og har ca 300 nm igjen.
Det er meldt god med vind fra sydvest i dagene fremover.