Ny Oceanis med vekt på seilegenskaper

Nye Oceanis 46.1 vises i Paris. Denne turseileren har større vekt på seilegenskaper enn forgjengerne, uten å renonsere på komforten.

Publisert Sist oppdatert

Paris

Oceanis 46.1 erstatter Beneteaus populære 45-foter, og er større og bredere enn forgjengeren med knekk i baugen som gir mer volum i forskipet.

Resultatet er en svært rommelig 46-foter med en gedigen owners cabin med separat bad og toalett forut. Standard innredning er tre kabiner og to bad, men båten kan også leveres med fire kabiner og ett bad.

Innredningen er i lys eik med skipsdørk med brede planker. Vinduer i skutesiden gir både lys og utsikt, slik vi er blitt vant med på moderne båter de siste årene. Det er gripetak langs hele salongtaket. Importør Harald Korn i Giramar forteller at Beneteau har lagt vekt på å bygge en velseilende båt som også tåler hardt vær.

Eik

Det steppede skroget er signert Finot-Conq og bygger på samme prinsipper som Oceanis 51.1-skroget. Nauta Design står bak den lyse og moderne innredningen med avrundede hjørner. Beneteau bruker alpi-teknologi i treverket (en form for finér), men rammer og lister her er i hel ved av eik.

Cockpiten er bred og åpen med doble ror og enkel passasje til den store, nedsenkbare badeplattformen. Alle fall, liner og skjøter føres i kanaler tilbake til rormannen. Dermed blir cockpiten fri for tauverk. På halvdekket over cockpiten er det solsenger på begge sider.

Fire millioner

Ifølge Korn ligger prisen i Norge rundt fire millioner kroner, med store variasjoner i forhold til kundens ønsker. Båten kan leveres med eller uten targabøyle. Kjøper kan også velge mellom ulike mastlengder og materialer og ditto dybde på kjøl.

Undervantene er ført ned gjennom dekk med feste i skroget, og de er plassert så langt inn at de ikke står i veien for passasjen på dekk. Oceanis 46.1 levers med rullestorseil og selvslående fokk, som er spesielt populært i Skandinavia der det er ofte er mye kryssing i skjærgården.

Les mer om Oceanis 46.1 her