Flyr når forholdene tillater det
105 fots trimaranen «Gitana 17» er utviklet for å sette rekorder. Fartøyet skal kunne fly rundt jorda.
Det blir en rå kamp om å seile rundt jorden i rekordfart i tiden fremover. I vinter skal Francois Gabart forsøke å slå rekorden til Thomas Coville som seilte alene rundt jorden på 49 døgn og 3 timer. Gabart har en nyere og raskere båt enn Coville, men «Gitana 17» er enda råere. Gabarts «Macif» har foiler som reduserer den dynamiske vekten, men båten vil ikke fly som «Gitana 17». Laget har brukt en MOD70 for å teste ulike løsninger. Det har gått med 170 000 arbeidstimer siden arbeidstart for 20 måneder siden.
America’s Cup tekologi
Det er Guillaume Verdier som står bak «Gitana 17». Han har jobbet for Emirates Team New Zealand og har ledet utviklingen av foiling – med båter med ett, to eller tre skrog. Farten er beregnet til 48–50 knop i 12 m/sek vind. Foilene er selvstabiliserende. Den har L-foiler på sideskrogene, og T-foil på kjøl og ror. Roret til lo kan løftes opp og beskyttes. Båten kan seiles uten å fly også, da med 10 knop lavere fart. Designeren mener at det ikke er toppfarten som vil imponere, men gjennomsnitthastigheten. En utfordring er at foilene starter å kavitere når hastigheten nærmer seg 60 knop.
Det kraftige undertrykket rundt foilene får vannet til å koke. Det gjør at vannstrømmen rundt foilene slipper.
For soloseiling
Så langt har båten bare blitt seilt med mye folk om bord. Laget har startet forsiktig.
– Vi så straks at båten leverte. Når foilene ble installert i midten av august kunne vi gå fra Archimedes-modus til flymodus. Det var et utrolig øyeblikk, skriver skipper Sebastian Josse i en pressemelding.
To modus
Rask blir «Gitana 17» helt sikkert. Det store spørsmålet er hvordan en mann skal makte å kontrollere en trimaran på 105 fot i Sørishavet. Først vil nok både 24 timers og Atlanterhav-rekordene ryke.
Laget jobber nå for å finne ut når trimaranen tjener på å fly, eller når den skal seiles på en mer normal måte.
– Vi tar det steg for steg og føler oss frem om når båten skal løfte. Det er som om vi har to båter. Båten må styres annerledes, trimmes annerledes, og vi seiler på andre vinkler når båten flyr, forteller Josse.
Båten skal delta i Transat Jacques Vabre denne høsten. Da får Josse med seg Thomas Rouxel. De to jobber nå med å få mest mulig tid i båten før regattaen starter. Rekordseilas rundt jorden er planlagt i 2019 med Sebastian Josse som skipper.