GJØR-DET-SELV:

BLANK: Polert propell er best mot groe. Jobben tar bare to timer og fungerer.
RUR OG SINK: Vi har båten vår på vannet hele året. Det er noen rur, men ikke nok til at turtallet på motoren er merkbart redusert. Legg merke til sinkbelegget. Det sitter godt og tar tid å få bort mekanisk.
SYRE: Her ligger alle delene i syrebadet. Alt må dekkes av væsken.
SKRAPE: Bruk noe som ikke riper til å fjerne kalkbelegget fra ruren.
POLERING: En kraftig polermaskin er viktig for at du kan legge nødvendig kraft når du polerer. Det kan være vanskelig å få en god arbeidsstilling, men prøv deg litt fram uten å legge delene på noe som kan ripe metallet.
RESULTAT: Her ser du bladene ferdig polert. Se så blanke!
SLIPING: Det eneste stedet det er tillatt med slipepapir er der sinken sitter. Det er viktig å pusse godt der skruen går inn i propellen, for det er her den elektriske kontakten er.
SINK: De nye sinkanodene pusses og festes til propellnavet.
NUMMERERING: Propellbladene er nummerert så du kan se hvor de passer i navet.
FETT: Jeg bruker dette vannfaste fettet fra Volvo, og er godt fornøyd med det. Det vaskes ut i løpet av sesongen mellom bladene, men navet holder seg fint og gjør demontering året etter uproblematisk.
MOMENT: Bruk en momentnøkkel for å sette fast skruene med riktig moment. Så unngår du (som meg) å trekke til for mye og ødelegge gjengene.
MASKERING: Dekk til propell og sink når du maler bunnen. Og pass på ikke å få vanlig bunnstoff på drevet.

Blank propell for bedre egenskaper

En skinnende bronsepropell gir økt fart, og redusert groe. Slik går du fram.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER