Seilbåt i Hedgehausveien
«Kringla» så malplassert ut i den travle handlegate i Oslo midt i julestria. Grunnen var et foredrag om seiltur over Skagerrak med den 14-fots store jolla.
– Jeg har drømt om dette i tre år, men prosjektet lot seg ikke gjennomføre før i sommer. For å få det til måtte jeg og en makker ha anledning, og vi måtte ha en gunstig værmelding, forteller Marius Olsen. Friluftsmannen turte ikke å fortelle sin mor om planen, men mente han hadde gjort en veloverveiet risikovurdering. Båten, av typen Goat Island, har Olsen bygget selv av kryssfiner og epoxy. Den er lett og rask, men ingen havseiler. Med på turen fikk han Morten Christensen. Forrige gang Christensen seilte fra Skagen var i VO70 «Camper»
– Vi som har bygget en slik jolle har en gruppe på Facebook hvor også konstruktøren er med, han mente at båten ikke var konstruert for en slik tur.
Sikkerhetsutstyr
Begge seilerne hadde tørrdrakt på seg. De hadde også med satelittsender Garmin InReach, som kunne bli brukt om de fikk problemer. Begge hadde vest, lys og VHF på seg. Det var også med diverse reperasjonsutstyr om noe skulle ryke på båten.
Marius Olsen har brukt båten til vinterseiling på fjellet, les: Forsterkede opplevelser
Utfordrande transport
Gutta stilte på kaia med jolla på hjul foran Stenaline i Oslo, og fikk diskutert seg med fergen til Fredrikshavn. Ideen var å seile fra Skagen til Norge, men det var vankelig å få båten transportert fra Fredrikshavn til Skagen, så derfor ble turen litt lengre. De rullet den lette jolla til nærmeste strand, og startet derfra.
Ble mørkt
Sørsøstlig vind var kunstig. Gutta startet med ett rev og kurs Väderärna, som de passerte på østsiden. Da var det blitt kveld, og de hadde seilt med en snittfart på hele 6,8 knop. Været ble ustabilt, og sikten dårlig. De fant en bukt syd av Koster og fikk noen timer på øyet, i regnvær, før siste etappe gikk til Hvasser hvor de ankom 27 timer etter at de startet.
Marius Olsen bygde båten selv, les: Bygde båt for det enkle båtlivet