ARE WIIG I GOLDEN GLOBE RACE
Håper å bruke 250 døgn
Are Wiig håper å bruke 250 døgn rundt jorden i Golden Globe. Det er to måneder raskere enn hva Robin Knox-Johnstons seilte for 50 år siden.
Søndag 1. juli starter soloseilasen Golden Globe Race fra Les Sables d’Olonne i Frankrike. Det betyr at skal Are Wiig klare målet sitt om å seile på 250 døgn, må han være tilbake samme sted 7. mars 2019. Klarer han det, vil han trolig være vinner av racet og være den som har seilt raskest rundt jorden i en så liten båt.
Robin Knox Johnston brukte 312 døgn.
Har lyst til å vinne
Da Are Wiig fortalte om prosjektet sitt i Asker Seilforening 24. januar 2018, la han ikke skjul på at ved siden av å seile på 250 døgn, er målet å forsøke å vinne regattaen.
– Jeg har lyst til å vinne og sparer i så måte ikke på seil og utstyr. At det er optimalt har høy prioritet.
Bare det å fullføre er selvfølgelig en bragd i seg selv; Are vil da være den første nordmannen i historien som seiler jorden rundt alene non stop, men han vil seile det han kan for å komme fortest mulig frem.
– Motivasjonen min for å seile denne regattaen er blitt større og større for hver dag. Jeg håper å kunne holde fokus hvert eneste døgn på hele turen, skjønt det blir nok en og annen «død-dag» også, sier han.
I rute med forberedelsene
– Jeg er godt i rute med forberedelsene, men det er ennå en del som gjenstår når det gjelder båt og utstyr.
For tiden holder han på å støpe vanntette skott inn i båten.
Han mener båten, en OE 32 tegnet av Olle Enderlein, er godt egnet til å tåle røft vær, og han fortalte at da den 44 fot lange Swan-en «Kolibri» ble oppgitt av mannskapet under en storm ved Azorene for noen år siden, var det en OE 32 i det samme farvannet.
– Den tippet rundt et par ganger, men båten bare «ristet på pelsen» og seilte videre etter å ha kommet på rett kjøl igjen, sier Are Wiig.
Viktige lettvindsperioder
I regattaen har deltagerne lov til å ha med 11 seil, og Wiig har lagt vekt på en seilgarderobe som også skal sette fart på «Oleanna», som båten hans heter, i lite vind.
– Opp og ned Atlanteren blåser det jo i gjennomsnitt ikke mer enn laber bris.
Mer enn vind er han redd for brann om bord.
– Det er det verste som kan skje, og selv om det meste av utstyret om bord skal være slik det var for 50 år siden, er det ingen restriksjoner når det gjelder sikkerhetsutstyret, slik at jeg har et automatisk brannslukningssystem om bord.
Han har også flåte, overlevningsdrakt og nødpeilesender. Båtene vil også bli tracket på moderne vis, slik at alle som vil følge regattaen, kan følge den fra dag til dag på internett etter at den har startet 1. juli 2018.