Forza Italia
Skal du vinne regattaer og samtidig ha en komfortabel båt er det nå færre valg på markedet. Men både Grand Soleil og Italia Yachts har lansert nyheter i dette segmentet, og begge båtene har «riktig» størrelse.
Hva som er optimal størrelse kan diskuteres. For tur og komfort er det bra med båter over 40 fot, mens det blir billigere å drifte en regattabåt under 40 fot. Grand Soleil er en stor 40-foter for å være en regattabåt, mens Italia Yacht er trangere enn hva man kan forvente i en 43-foter. Grand Soleil er egentlig kun 39 fot, fire fot kortere enn Italia Yachts, men den er bredere og oppleves ikke særlig mindre under dekk. Begge båtene kan du få med tre lugarer og to bad.
De italienske båtene er ikke billige, men billigere enn sine nordiske konkurrenter. 43-foteren er heller ikke så mye dyrere enn 40-foteren: Italia Yachts starter på 368 000 euro, mens Grand Soleil 40 koster 320 000 euro. Dette er uten moms. For båtene vi testet er Grand Soleil 40 litt dyrere enn Italia Yachts med utstyret de da var forsynt med.
Italiensk design
Båtene ble nominert til «Årets Båt i Europa» sammen med blant annet First 36, som vant kåringen.
Vi så først modellene under båtmessen i Cannes i september før begge båtene ble seilt ut fra Port Guinesta syd for Barcelona i Spania i oktober.
Grand Soleil 40 er konstruert av Italia Yachts’ tidligere husdesigner, Matteo Polli. Ingen konstruksjoner har vunnet flere ORCi-regattaer enn hans båter. Italia 9.98 og Italia 11.98 satte en ny standard. Nå er den unge, italienske designeren hentet inn av Grand Soleil. Hans første båt for verftet var en 44-foter som vant ORCi VM både i 2021 og 2022. Grand Soleils 40-foter er utviklet i kjølvannet av 44, og skal også bli en vinner og det går slik verftet håper.
Italia Yachts har på sin side hentet tilbake Maurizio Cossutti, som utviklet verftets første modeller. Han er god på ORCi, men også på design og står blant annet bak Bavarias C-serie.
Mens Italia Yacht tidligere hadde mer tradisjonelle, klassiske linjer og stil, er designet nå langt mer dristig enn Grand Soleils. Italia 12.98 er også mer ekstrem og ganske smal, sett med dagens øyne. Den smale bredden skal gi bedre lettvind samt kryss- og lenseegenskaper.
Grand Soleil er bygget slik at den er smal i vannlinjen når den flyter rett, men får økt bredde, og stabilitet når den krenger.
Vi fikk seilt modellene opp mot hverandre, men ingen testbåtene hadde da funnet riktig trim.
. | Italia Yacht 12.98 | Grand Soleil 40 |
LOA | 14,3 m | 12,90 m |
Lengde | 13,16 m | 11,90 m |
Vannlinje | 12,55 m | - |
Bredde | 3,95 m | 4,07 m |
Dybde | 2,30 m | 2,40 m |
Vekt | 9 290 kg | 7 500 kg |
Ballast | 2790 kg | 2 500 kg |
Storseil | 58,4 kvm | 46 kvm |
Fokk | 51 kvm | 45 kvm |
Spinnaker | 178 kvm | 160 kvm |
Pris | 368 000 euro | 320 000 euro |
Tur og regatta
Både Grand Soleil og Italia Yacht kan levere modeller utviklet for tur eller for ren regatta. Grand Soleil legger valget mer på utstyrsnivå, mens Italia Yacht har en egen regattamodell, Fuoriserie. Turversjonen går under navnet Bellissima. Begge båtene vi seilte var en blanding av tur og regatta, og det er kanskje dette markedet ønsker mest. Ikke så lett som mulig under dekk, men gjerne med litt høyere mast, og kanskje litt dypere kjøl enn for rene turmodeller.
Grand Soleil kan leveres med tre ulike kjøler, 1,85 m for tur, 2,10 m for ORCi og 2,40 m for IRC.
Valget blir mer brutalt på Italia Yachts. På Bellissima er alle vinsjer flyttet akter til rormannen, supert for kystseilas på tur, mens Grand Soleils turversjon fremdeles har vinsjer på hyttetaket.
Ingen av båtene kan i skrivende stund vise til resultater på regattabanen. Det er heller ingen slike båter påmeldt til sommerens VM i Kiel.