TURSEILERE: Hallberg-Rassy 40c og Grand Soleil 42 LC er turseilere som imponerer.
RIGG: 40-foteren har høy og moderne rigg med rullestorseil og en 105 % fokk.
Targa: Bøylen gjør at storseilskjøtet er fri av cockpiten, men allikevel langt bak på bommen.
Cockpiten er nøyaktig lik Hallberg-Rassy 44. Stor for å være en sentercockpitbåt.
KOMFORT: Cockpiten fungerer bra, og har godt med gripetak.
SALONG: Store vinduer, eik og lyse paneler gir et moderne preg. Salongen er like stor som på 44-foteren.
SALONG: Stor bysse, godt med stueplass, og en innredning i elegante og solide materialer er tiltalende.

To imponerende turseilere

Cockpiten i senter eller akter. Det er den mest markante forskjellen mellom Hallberg-Rassy 40c og Grand Soleil 42LC, to båter med gode seilegenskaper og høy komfort.

Publisert
INNREDNING: Grand Soleil 42 har tre lugarer, men Hallberg-Rassy har større eierluager og skikkelig kartbord.

Grand Soleil og Hallberg-Rassy er to svært forskjellige båter, men de har også en del til felles. Begge båtene har imponert meg, og jeg mener at det her er mye riktig og lite å sette fingeren på. Båtene henvender seg til seilere som ønsker en rask, komfortabel og velbygd turseiler. Hallberg-Rassy har tidligere vært mer konservativ og traust enn de italienske, men nå er det den svenske som virker mest innovativ. Grand Soleil 42 LC er to fot lenger enn Hallberg-Rassy, men båtene har samme bredde. Italieneren er 1,5 tonn lettere, men har litt mer ballast. Den er også billigere.

Enorm eierlugar

Den store forskjellen er at Hallberg-Rassy er en sentercockpitbåt, mens Grand Soleil har cockpiten akter. En sentercockpitbåt utnyttet før volumet i skroget optimalt, men slik er det ikke lenger. Med cockpiten akter er det muligheter for tre lugarer og to bad, samt en større cockpit. Fordelen med å ha cockpiten i senter, er at det gjør det mulig med en enorm eierlugar. Dessverre må du opp i 44-fot for å få eget bad til eierlugaren, og tre lugarer i en sentercockpitbåt.

Både den italienske og den svenske båten har stor bredde som går helt til hekken, men den italienske avsmaler mer, nedover mot vannlinjen. Grand Soleil har mer volum i forskipet, en trend som vi har sett på franske båter. Dette gjør eierluagren foran større, og køya på Grand Soleil i eierlugaren er nesten like bred i forkant som i akterkant. Det gjør det mulig å sove med hodet fremover, som gjør det enklere å komme inn og ut av køyene, en av grunnene til å velge sentercockpitbåter.

Begge båter kan leveres med større bysse. På den svenske stjeler den stueplass, mens skal du ha stor bysse på Grand Soleil, så blir det en lugar færre, men styrbord lugar blir større. Du må ha stor bysse for å få oppvaskmaskin, noe som til nå har vært uhørt på en båt av denne størrelsen. Hallberg-Rassy har også satt av plass til vaskemaskin på badet.

DataHR 40cGS 42LC
Lengde12,30 m13,85 m
LVL11,74 m12.95 m
Bredde4,18 m4,18 m
Dybde1,92 m2,25 m
Vekt11 000 kg9500 kg
Ballast3 640 kg4042 kg
Motor60 Hk50 hk
Vann520 l450 l
diesel400 l720 l
Seilareal96,6 kvm103 kvm
Pris5 mill NOK3,1 mill NOK

Mer volum forut

Ulempen med mer volum i forskipet er at båten ikke kløyver bølgene like pent. Hallberg-Rassy er en tung båt som banker skroget gjennom bølgene i høy sjø, og det reduserer båtens bevegelser, mens den lettere og mer voluminøse Grand Soleil vil følge bølgeformen mer. Hallberg-Rassy vil kreve mer krefter for å komme seg gjennom motsjø, og mer krefter oppnås ved å seile litt lavere, med mer dybde i seilene.

Tunge kjøler

Hallberg-Rassy er kjent for å ikke spare på vekten i kjølen, men det gjør heller ikke Grand Soleil. Grand Soleil har til og med en dypere kjøl, som er mer effektiv, men mindre naturhavnvennlig. Grand Soleil har heller ikke tatt sjansen på to ror. Ett ror er rimeligere, og også en fordel for havnemanøvrering, men to ror gjør det enklere å styre. Særlig for lange slørstrekk på hav er to ror å foretrekke, hvor også autopiloten får en enklere oppgave.

Med mer seil og dypere kjøl, er Grand Soleil et hakk nærmere performance-cruiser, à la X4.3. Grand Solei følger trenden med selvslående fokk og vinsjer bak til rormannen. Begge testbåtene hadde gode rullestorseil, men Elvstrøm-seilet på den svenske hadde større akterliksbue, og effekt mer lik et standard storseil.

Hallberg-Rassy satser på elvinsjer. Det manglet på Grand Soleil, og var savnet.

Moderne båter med brede hekker gir enorme cockpiter. Denne muligheten blir ikke utnyttet på en Hallberg-Rassy, men det gir et fantastisk akterdekk.

Klarer ikke å velge

Jeg foretrekker å ha cockpiten akter, og syns denne løsningen utnytter det moderne skroget best. Du vet hva du får når du kjøper Hallberg-Rassy og verftet ligger nærme. Grand Soleil har lang historikk, men verftet er lenger unna, og det er færre slike båter i Norge.

Byggeteknisk er båtene like. Begge verft bruker håndopplagt støp med isopolyester og glassfiber med skum som sandwich. Det er en velprøvd byggemetode.

Grand Soleil er mer trendy under dekk, mens håndverket imponerer mer på Hallberg-Rassy. Om du har mer tiltro til Hallberg-Rassy, men vil ha tre lugarer og cockpiten akter, så finnes det en Hallberg-Rassy 412. Denne har riktignok bare ett ratt i cockpiten, og ikke de nye løsningene, men det kommer nok.