Ny miljøvennlig båtbørste mot rur og groe
15. august åpner Roy Olsen fra Bokn sin nettbutikk rophs.no, der han lanserer sin egenutviklede maritime børste for rensing av skrog.
MILJØVENNLIG: Roy Olsen fra Bokn i Ryfylke har utviklet en helt ny båtbørste. Alle foto: rophs.no
Rophs maritim børste er et børstesystem som er utviklet for å rense båtskrog under vannlinjen, mens fartøyet ligger på vannet i flytebrygger. Brukergruppene er lystbåter, seilbåter og fiskefartøyer i plast, tre eller stål med en bredde på inntil fem meter.
Børsten virker slik at den enkelt fjerner rur, skjell og slim med mer fra skroget slik at fartøyet glir lettere gjennom vannet, med dertil redusert drivstoffforbruk for motor- og seilbåter..
Produktet har blitt vist fram rundt i Rogaland og Sunnhordaland de siste månedene med meget positiv respons fra både norske og utenlandske seilere.
To typer
Det er to typer børster som leveres med i settet. Den ene er beregnet for bruk langs siden av båten, mens den andre er beregnet for bruk under båten. Begge børstene passer inn på det spesiallagede skaftet.
Børsten er utviklet slik at på den ene siden er det innstøpt skraper som skraper bort mesteparten av groe og rur, denne bruker man først, så snus børsten 180 grader og en tar finpussen av skroget med børsten.
Dette vil gi en betydelig miljøgevinst da en slipper ut mindre avgasser og en reduserer bruken av bunnstoff, med de miljøforurensingene som da følger med.
Sparer tideler
Blant dem som har testet børsten og også vært med å utvikle den er Jørn Inge Løvik. Han mener at det børsten fjerne groing under vannlinja på en effektiv måte uten å måtte ta opp båten på slipp.
– Denne brukes lett mens båten ligger i flytebrygga. Faktisk har jeg tro på at man her har muligheten til å ha båt uten bunnsmurning. Spesielt for seilbåter som seiler regatta må dette være et must – her kneppes tiendelene, sier Løvik, som har prøvd den på både en X-99 og en tresnekke med godt resultat.
Kom inn via konkurranse
Det startet for fem-seks år siden da jeg oppdaget at båten grodde veldig mye, bare kort tid etter at den hadde vært på slipp og blitt stoffet. Jeg søkte på nettet og i maritime butikker uten å finne noe som kunne brukes for å få fjernet slim og groing, uten resultat.
Derfor begynte jeg selv å prøve ut forskjellige måter for å få fjernet groe og rur, som også er et problem. I forbindelse med konkurransen «Idécup 2000» der nye oppdagelser kunne få videre hjelp til utvikling og støtte i regi av Haugaland Vekst, ble Olsen kontaktet av Inger Kallevik Håvik.
– Han tente på ideen og fikk meg inn i konkurransen, noe jeg kom godt ut av, forteller Olsen.
Derifra ble han kontaktet av Rogaland ressurssenter som fikk han inn som inkubatorbedrift via Innovasjon Norge.
Testet av langturseilere
Olsen fikk støtte og midler til utviklingen og design. Han kontaktet «Båtplassen» og søkte så etter personer som kunne komme med viktig og ønskelig informasjon til produktet.
– Det ble plukket ut ca 15 personer som jeg ikke kjente og som svarte på en del spørsmål, uten at de fikk for mye info angående produktet og hvordan dette ville se ut til slutt.
Roy Olsen kunne på det tidspunktet ikke si med sikkerhet hvordan børstene ville se ut, da designeren arbeidet med utformingen, og tester fortsatt ble utført. Det kom imidlertid mye nyttig info fra jordomseilere, regattaseilere og turseilere, der samtlige hadde lang fartstid.
Alle svarrene ble tatt til etterretning i designingen av produktet.
Mål å spare miljøet
– Hvis jeg med dette har bidratt til at en sparer miljøet for utslipp i form av redusert bruk av bunnstoff, samt raskere gange med redusert forbruk av drivstoff, samt at seilere kan få mindre friksjon med dertil høyere fart, er målet mitt nådd.