Grundig Hankø Race Week
Drømmeforhold på Hankø
Vinddreining fra nord-vest til sør-vest ga seilere og arrangører noen utfordringen, men kunne ikke ødelegge før en super seiledag ved Hankø
KNS fikk avvklet to seilaser på de to banene idag. Den første gikk i 2-3 m/sek på nordvest som etter hvert løyet før alle båtene var i mål, og det ble noe ventetid før sønnavinden kom og alle merker var på plass. Deretter ble det flott seilas i 4-5 m/sek.
Lars Ingeberg/Dag Usterud forsetter seiersrekken i 8 neter klassen, mens Tom B. K. Knutsen var uheldig og ble pårent av en bøyebåt i en runding med skade på båt og seil som resultat,
Herman Horn Johannessen fortsetter å dominere i Melges 24 klassen. Idag hadde han 4. plass i den første seilasen som han kunne stryke. Nå har bare førsteplasser og klar ledelse på båt nummer to, Martin Fridh fra Sverige. Peder Jahre legger på 3. plass, mens Eivind Melleby som hadde en fin dag idag med 1. og 10. plass nå har seilt seg opp til 5. plass.
Arne K Larssen fra GKSS hadde ikke like stor uttelling idag som igår, men til tross for 8. og 7. plass beholder han ledelsen med to poeng foran Birthe Marie Steensen fra nystiftende Oslofjorden Seilklubb.
Blant 11 meterne er det Anders Wilhelmsen som leder etter dagens seilaser, mens den siste seilasen ble vunnet av Ingar Kanestrøm som nå ligger kun ett peong bak.
«New Moon» Andy Beadsworth leder fortsatt i blant 5.5 meterne, men det er ganske jevnt mellom båtene som er påfallende like selv om den eldste »Clark Kent» er bygget i 2002.. Den nyeste, «New Moon» er bygget så sent som i 2015. Alle båtene er tegnet av sveitseren Sebastien Schmidt og de fleste bygget hos Christof Wilke. Alle er bygget over praktisk talt samme form med bare små justeringer. Det gjør at 5.5 meter klassen idag er så godt som entype. Beviset er at klassens eldste, «Clark Kent» med Petter Fjeld til rors vant dagens siste seilas. Altså er det "mannen på skia" som gjelder. Det er positivt for en klasse som i mange år har vært dominert av ny design. Nå kan man vinne med en 17 år gammel båt. På 2. plass sammenlagt ligger «John B», Gavin McKenny foran beste norske båt «Otto» Bent Chr. Wilhelmsen,
Det som kjennetegner båtene fra Wilke er at de er meget solid bygget. Prisen for en slik båt, uansett alder, ligger idag på rundt 50.000 Euro og oppover.
Etter to 3. plasser i dag har Petter Mørland Pedersen tatt over ledelsen i J/70 klassen. Finske Daniel Mattsson holder 2. plass etter 14. og 9. plass i dag. Fredrik Hedlund er 3 foran Koffer Spone, Nils Petter Skaset og Thomas Nilsson som er á poeng. Ti poeng skiller disse fra ledende Mørland Pedersen.
Danske Fran Berg leder Drakeklassen foran «Ice Cube», Steinar Basberg og Jørgen A.Paulsen.
Kun to poeng skller de tre beste i IOD. Martin Rygh leder foran Tormod Lie og Fredrik Rygh.