15 meters høye bølger
Det var ekstreme forhold da «Kolibri» kullseilte i Atlanterhavet.
HOVEDBILDET: «Kolibri» ble observert av Coast Guard som ga assistanse til det portugisiske luftforsvaret under redningen.
Skipper Guttorm Guttormsen og mannskapet på tre er trygt i land på Asorene etter at de måtte forlate «Kolibri» onsdag. «Kolibri» er en Swan 44 fra begynnelsen av 70-tallet og har vært på en nesten to års langtur til Brasil og Karibia.
Kraftig uvær
– Det var et inferno med sikkert 15 meter høye bølger. Noen bølger var så krappe og høye at jeg aldri har sett på maken, og jeg håper jeg aldri ser noe slikt igjen, sier Jan Krøger til NRK. Swan 44 er betegnet som en trygg og solid havseiler, men båten ble slått rundt av bølgene. Toppen av masten var nede i vannet to ganger før båten tilslutt kullseilte tross fr at seilene var berget. Swan 44 har mer vekt i kjølen, og er smalere en dagens båter. Det gjør at den rettere seg rasker tilbake på rett kjøle igjen. Det gjorde også «Kolibri».
I mars ble en 55-fots polsk ekspedisjonsfartøy slått rundt av bølger vest for Bergen. Les: Hva skjedde med «Magnus Zaremba» her.
Tekniske problemer
Jan Krøger melder om at lite fungerte om bord etter hendelesen, men til alt hell fungerte satelittelefonen slik at mannskapet fikk meldt fra.
Etter hvert fikk de også start på motoren.
Mannskapet skal ha holdt roen. Da de ble plukket opp av helikopteret kl 18:04 hadde de ventet i seks timer.
Guttormsen og Krøger var de to erfarne seilerne om bord. De var 350 nautiske mil fra Asorene da hendelsen skjedde. De hade da seilt i 11 døgn. Jan Krøger frykter at båten nå har gått ned.
Flere redninger
Kystvakten opplyser at de måtte bistå flere skip i vanskeligheter onsdag. Redningsmannskaper skal totalt ha hentet opp åtte andre mannskaper, i tillegg til de fire nordmennene. Totalt fem båter havnet i havsnød.
Mannskapet på «Kolibri» blir heist om bord på redningshelikopteret.