SPREK: Shogun 50 har masten lengre akter som gir muligheter for en stor fokk.
DÅP: «Ladykiller» under dåpen i juli. Dekkslayouten er kopiert fra Swan, men denne har elvinsjer.

Fra ClubSwan 50 til Shogun 50

Shogun 50 «Lady Killer» har heist seil, og er påmeldt til sin første store test, ORCi EM i Oxelösund, Sverige.

Publisert Sist oppdatert
FATHEAD: Riggen blir svært lik ClubSwan 50, men båten har en negativ baug med sprutlister.

Mats Bergryd fra Stockholm har alt eid to ClubSwan 50. Han hadde prototypen, som var for tung, og fikk en ny året etter, byggenummer seks. Båt nummer en er nå i Japan, og hans andre ClubSwan 50 seiler under navnet «Regina 2.0» med svensk flagg. 

Før Mats Bergryd seilte ClubSwan 50 hadde han en Swan 42 Club, alle båten med navnet «Lady Killer». Navnet kom frem da han kjøpte sin andre båt, en Swede 38 som var svært mye raskere enn sin første båt, en Lady Helmsman. Lady Helmsman er konstruert av Håkan Södergren, han har også konstruert nye «Lady Killer».

– Shogun Yachts er etablert. På sikt vil det bli flere båter. Selskapet skal også bygge Tarac 33, men nå i karbon, forteller Södergren til SEILmagasinet. 

LES: Södergren med ekstrem 50-foter

Lettere og smalere

Nye «Lady Killer» er bygget i ren karbon av Rosättra Båtvarv AB som er kjent for Linjett. Båten er 500 kilo lettere enn ClubSwan 50, og har noen kilo mer i bulben, men har lengre vannlinje. Den er også litt smalere, og har mindre seilareal. Den store forskjellen er at Shogun 50 «Lady Killer» har en opptrekkbar kjøl som gjør at båten er mer egnet for seiling i den svenske skjærgården.

Som ClubSwan 50, har også Shogun 50 to ror. Södergren er kjent for å tegne båter med riggen flyttet akterover, og med dype ror, ror som er med på å gi båten løft på kryss. 

LES: – Kjøl og ror avgjør seilegenskapene

Klar for EM

Shogun 50 «Lady Killer» har fått et måletall på 475.2 som gjør at den ikke trenger å seile like raskt som ClubSwan 50. I EM, som har sin første seildag på onsdag, vil båten møte syv andre båter i samme klasse, og kan bare ha en båt før seg i mål, for å vinne. Den raskeste i feltet er TP52 «Zer0emission» med måletall 439,2.

Det har blitt minimalt med trenging før EM for «Lady Killer», men mye er likkt som på ClubSwan 50, så det blir spennende å følge den nye båten. 

Det deltar totalt 71 båter i EM, hvor 27 seiler med svensk flagg. Ellers er det 13 båter fra Estland, og 11 fra Tyskland. Norge stiller bare med en båt, i den minste klassen, som teller 41 båter. Det er Lars Aarummed Farr 30 «Farrari».

Bli med om bord i ClubSwan 50

 

 

 

 

Shogun 50

ClubSwan 50

Lengde

15,22 m

15,24 m

Vannlinje

14,2 m

14 m

Bredde

3,88 m

4,2 m

Vekt

7,8 tonn

8,3 tonn

Ballast

3,5 tonn

3,45 tonn

Dybde

3,5/2,0 m

3,5 m

Storseil

75 kvm

93 kvm

Fokk

60 kvm

65 kvm

Gennaker

230 kvm

235 kvm

ORC

475.2

464.2

KONSTRUKTØR: Håkan Södergren er kjent for smale båter med mye seil. Han har tegnet SwedeStar-båtene, TwoStar 36, og en rekke Finngulf-båter.
DÅP: «Ladykiller» under dåpen i juli. Dekkslayouten er kopiert fra Swan, men denne har elvinsjer.