SHOGUN50: Håkon Södergren har konstruert en 50-foter som skal bygges av Rosättra Båtvarv AB i karbon.

Södergren med ekstrem 50-foter

Shogun 50 skal bli en skjærgårdsracer bygget av Rosättra Båtvarv AB.

Publisert Sist oppdatert
50FOT: Shogun 50 blir lett og smal og med mye seil.

Planene for Shogun 50 by Linjett blir presentert disse dager under Allt for Sjöen 2019 som åpnet på fredag. 50-foteren konstruert av Håkan Södergren og sønnen Oscar vil få mye til felles med ClubSwan 50, men skal ha en opptrekkbar bulbkjøl. Det skal gjøre båten mer tilpasser skjærgårdsseiling.

– Vi har kunde, og vi har former. På sikt vil det bli flere båter, forteller Södergren til SEILmagasinet. 

Smalere og lettere

Håkan Södergren er kjent for sine langsmale båter med mye seil. Det blir Shogun 50 også. Sammenlignet med ClubSwan 50 som er like lang, så vil Shogun 50 bli 22 cm smalere. Den skal også bli 500 kilo lettere, tross for at kjølen er 50 kilo tyngre.

ClubSwan50 vil ha litt større seilareal på kryss, men assymetriske spinnakeren vil være på samme størrelse.

Shogun 50 er bygget for å gå fort i lett vind mellom holmer og skjær i Stockholms farvann, men skal også være tilpasset Gotland Runt. Kjølen stikker 3,5 meter med bladet helt nede, og bare to meter med kjølen løftet opp. Hele båten er bygget i karbon, også kjølbladet, ror og rigg.

– Shogun Yachts er etablert. Selskapet skal også bygge Tarac 33, men nå i karbon, forteller Södergren til SEILmagasinet. 

Vi seilte Tarac 33 i 2011, les: Soloseileren

Også for tur

Rosättra Båtvarv er att av Sveriges eldste båtverft. De er kjent for å bygge Linjett, trygge, elegante og litt konservative turbåter. Men Rosättra bygger mer enn Linjett. De bygger også for Classic Swedish Yachts som har langsmale båter med klassiske linjer.

Shogun 50 blir utviklet for å kunne nyttes både som racer, og som turseiler. Cockpiten er en arbeidsplattform for mannskapet akter, mens det er mulig å sitte komfortabelt i fremre del. Den får åtte vinsjer, men ingen grinder. Vinsjene blir elektriske. 

Det er ikke publisert noen tegninger av intereiøret, bortsett fra salongen som vil være plassert langt frem, slik som på italienske Neo 40. Kjølkassen som er et resultatet av opptrekkbar kjøl gir noen begrensninger og utfordringer.

Masten er flyttet langt bak, et kjennetegn fra Södergren nyere kontruksjoner. Masten står helt bak kjølbladet. Det gir et større fortriangel og mer kraft og akselerasjon med en 105 % fokk. Storseilet får fathead, og masten doble akterstag. En selvslåer vil bli brukt under turseilas. 

Noen pris er ikke kjent, men den bør ikke koste særlig mer enn en ClubSwan 50, tross for en kostbar kjølløsning. ClubSwan50 koster 1,1 millioner euro uten moms, seil og elektronikk. 

 

 

Shogun 50 ClubSwan 50
Lengde 15,22 m 15,24 m
Vannlinje 14,2 m 14 m
Bredde 3,88 m 4,2 m
Vekt 7,8 tonn 8,3 tonn
Ballast 3,5 tonn 3,45 tonn
Dybde 3,5/2,0 m 3,5 m
Storseil 75 kvm 93 kvm
Fokk 60 kvm 65 kvm
Code 145 kvm
Gennake 230 kvm 235 kvm
KUL: Shogun 50 skal fungere både for tur og regatta. Med opptrekkbar kjøl er det mulig å seile i den grunne skjærgården utenfor Stockholm.
SMAL: Det 15,2 meter lange skroget blir bare 3,88 meter bredt.