NY: Hallberg-Rassy 40C blir en enorm 40-foter med to lugarer.

Hallberg-Rassy med ny 40-foter

Verftet følger oppskriften fra 44-foteren og går enda mer ekstremt.

Publisert Sist oppdatert
UTGÅR: Hallberg-Rassy 40 MKII blir nå erstattet med en y 40-foter.

Det har blitt en tradisjon at Hallberg-Rassy lanserer en ny modell under Uppet Värv i august. Verdenspremiere blir det i år også, og nå er det verftets minste sentercockpit som blir erstattet. Nye Hallberg-Rassy 40C får en skrog som er 10 cm kortere enn 40-foteren den erstatter, men blir allikevel mye større. Vannlinjelengden er hele 70 cm lengre, og bredden blir enorm. Den nye 40-foteren er bare to centimeter smalere enn 44-foteren. Det gjør at nyheten vil få en sammenlignbar salong som 44-foteren. Den store forskjellen under dekk er at den lille kun har ett bad, og at den heller ikke har plass til ekstrakøyer forut.

Les test av Hallberg-Rassy 44 her

Mer ekstrem

Hallberg-Rassy tok et vågalt steg da de utvikler 44-foteren i 2017, og siden har den dannet oppskriften for nye modeller fra Orust. Bred hekk, doble ror, rett baug og fast baugspryd er den nye stilen. Nå har verftet gått enda lengre. Den nye 40-foteren er like bred over hekken som ved største bredde. Nyheten er også 1,4 meter kortere, men er nesten like bred. Båten har et skarpt forskip, og en skrogform som en regattabåt. Hallberg-Rassy 40C får skrogvinduer i forpiggen, som første båt. Verftet har vært skeptisk til slik løsning tidligere, fordi baugen er mer utsatt for påkjenninger.

Flere valg

Det er begrenset hva du kan gjøre av spesialtilpasninger når du kjøper Hallberg-Rassy, men verftet har utviklet diverse alternativ, avhengig av bruk. Standard har båten tre køyer akter. Dobbeltkøye til styrbord, og enkeltkøye til babord. Dette er en versjon egnet for langtur da det er større fleksibilitet med køyer, og at denne versjonen har mer stueplass. Men det er nok versjonen med køye i midten som vil selge best. På denne versjonen er det mulig å montere en nedsenkbar hekkpropell.

Standardversjon har en stor bysse, men en enda større kan bestilles. Da er det plass til oppvaskmaskin. I salongen kan du få to gode stoler i stede for benk. 

Stor cockpit

Sentercockpitenes svakhet er mindre og trangere cockpit. Slik er det ikke lenger. Den nye 40-foteren får like stor cockpit som 44-foteren. Vinsjeplasseringer er lik som på 44, hvor alt kan håndteres av rormannen. Båten har bare ett ratt, og ingen fast cockpitbord.

Riggen får tre sett saling, med undervantene trukket inn. Det gir god passasje frem på dekk. Rulla til forseilet er under dekk. Det er også muligheter for kutterstag uten sjekkstag.

Ny navngiving

Nyheten fra Hallberg-Rassy har fått navnet 40C, hvor C sannsynligvis står for Centercockpit. Det vil ikke være overraskende om veftet også lanserer en 40A, en versjon av båten med cockpiten akter, slik som Najad gar gjort med sin 395. Den nye 40-foteren fra Hallberg-Rassy er litt større enn Najad 395, men er lettere totalvekt og ballast.

 Vi seilet Najad 395 i 2018, les testen her. 

 

 

 

  HR 40C HR 40 MKII Najad 395
LOA 13,06 m    
Skroglengde 12,30 m 12,40 m 11,98 m
Vannlinje 11,74 m 11,04 m 10,98 m
Bredde 4,18 m 3,82 m 4,00 m
dybde 1,92 m 1,99 m 2,10 m
Vekt 11 tonn 11 tonn 12,4 tonn
Kjølvekt 3,64 tonn 4,1 tonn 4,4 tonn
Seilareal 96,6 kvm 94,2 kvm 89 kvm
Mastehøyde 19,75 m 18,55 m 20,15 m
Motor 60 hk 60 hk 57 hk
Diesel 400 liter 445 liter 370 hk
Vann 520 liter 460 liter 370 hk
TREND: Hallberg-Rassy 44 var første modell i ny stil. Den har dannet oppskriften for fremtidige modeller, en stil Hallberg-Rassy kundene setter pris på.
DEKK: Båten kan leveres med en nedfellbar plattform på hekken, eller uten. Cockpiten blir like stor som på 44-foteren.
INNREDNING: Den nye 40-foteren sammenlignet med den gamle, og med 44.