FREMME: Godt med plass i Skagen, selv for en 69-foter. Jeg var engstelig vi ville havne på et industriområde.

52,2 nm til Skagen

7 timer og 54 minutter brukte vi med Hallberg-Rassy 69 fra Ellös til Skagen.

Vi tester nye Hallberg-Rassy 69 over 100 nautiske mil, og valgte Skagen som en passende destinasjon. Onsdag 22. mai hadde vi jevnt over 10 m/s fra øst, dreiende nordøst. 

Innaskjærs

Testen startet med lystseilas til Kärringöen, og viste at det er mulig, selv med en så diger båt. Dybden er ingen problem. Båten stikker 2,7 meter, men vi måtte følge kartet mer nøye.

Høyden er verre. Masten rager 30 mer, og den kommer ikke under brua over til Smögen, men Sotenkanalen lar seg seile. 

Verre var det med farten. Vi seilte 11 knop mellom steinene, og noen steder var det trangt. Om sommeren kan det bli køseiling, og da vil 69-foteren være for stor og rask.

SLØR: Vi holdt høy fart gjennom vannet, men snittfarten over grunn ble skuffende lav. Fakta er fakta, enn hva vi måtte tro.
DIGERT: Bror har seilt Swan 65, men dette er mye større.
LUNSJ: En hamburger til havs smaker godt under en hard dags arbeid.
SLØR: Vi presset båten med Code 0, og fikk vann over dekk, men det ble aldri dramatisk.

Høy toppfart

Etter å ha seilt første timen med fokk, rullet vi ut Code 0, med mer areal. Da økte farten med ca en knop, men vi kunne ikke seile lavere. Vinden ble etter hvert rett i rumpa, og vi jibbet over 90 grader. For å presse båten litt så la vi kursen 90 grader på vinden med det digre seilet. Det var mye krefter, man allikevel så holdt båten seg på ca 15 graders krengning, og var grei å styre. Farten økte, og vi så 12 - 13 knop over grunn. Toppfarten var på 14 knop. 

Motoren ble startet først rett utenfor moloen ved Skagen.

DRONE: 3 x digre Hallberg Rassy i Skagen. De to 57-foterne koster det samme som en 69-foter.
KOKK: Magnus disker opp. Med induksjonsovn så er matlagingen som hjemme.
INTERESSE: 69-foteren vekker enormt med interesse i Skagen, og noen fikk komme om bord å se.

Som et luksushotell

I Skagen er det godt med plass. Vi fikk ligge longside helt inne i havna. Her ligger det også to Hallberg-Rassy 57 ved en tilfeldighet. Oppmerksomheten rundt båten er enorm, og den trekker stor oppmerksomhet. 

Magnus Rassy forsvant i byssa og tryllet frem en herlig middag, mens det lå kald drikke i kjøleskuffen i cockpiten. Vi er fire om bord, og har hver vår lugar. Vinduer og luker kan blendes, og madrassen er perfekt. Det er som å sove på et luksushotell. Men prisen er deretter. Hallberg-Rassy 69 starter på 50 millioner kroner, og denne, med karbonrigg er enda dyrere. 

6,5 knop i snitt

Vi var fremme etter å ha seilt rett under åtte timer. Jeg følte at vi fløy over havet, men utregningen viser at vi ikke seilte raskere enn 6,5 i snitt. Motstrøm må ta litt av skylda. 

Akkurat nå blåser det 8 m/s i skagen fra øst-nordøst. Det gir kryss tilbake til Ellös. Heldigvis vil vi ha strømmen med oss.