Nå starter alvoret på Hankø
Norske lag satser på gull på Hankø, en jubileumsregatta som er verket av én mann.
Hankø Half Ton Classic Cup, 40 års jubileumsregattaen fra 1983, nærmer seg med stormskritt. Regattaen har per i dag 41 påmeldte båter fra fem nasjoner. Hele 28 av båtene er norske, fem er belgiske, fire kommer fra Storbritannia, to fra Irland, og to båter er svenske. Mens det i 1983 var er tak på antall norske båter på ti, er det denne gangen fritt frem for nordmennene. Det har bidratt til stor interesse blant norske seilere som har mobilisert i stor stil.
Alvoret starter mandag 14. August, og avsluttes fredag 18. August. Da er det seilt en lang og en kort distanseseilas, samt tre dager med baneseilaser. Den lange distanseseilasen vil bli mellom 8-12 timer, mens baneseilasene vil bli på ca 90 minutter.
Ikke mulig uten Kamperhaug
Mest av alt skyldes den norske interessen båtbygger Martin Kamperhaug, mannen bak MK Båt AS ved Grimsøykilen nær Sarpsborg. Han har nedlagt en nesten ufattelig energi i å finne frem til, hente og restaurere gamle halvtonnere. En oversikt viser at i alt 17 båter har gått gjennom hans verft for restaurering i større eller mindre grad. Noen av båtene har vært restaurert på oppdrag, men langt de fleste restaureringer har vært foretatt for verftets regning, og båtene er solgt etterpå. Fremdeles finnes imidlertid båter eid av verftet som er til salgs eller kan leases før mesterskapet.
Kamperhaug har en langsiktig visjon med disse båtene som går ut på at halvtonnklassen skal bevares, også etter årets regatta på Hankø, og han har vist at han setter personlige ressurser inn i innsatsen for å opprettholde klassen.
Sterke norske lag
Av de norske lagene er det flere å regne med. 17 halvtonnere deltok i Hankø Race Week i slutten av juni. Der ble «Rampage» med Jon Ramm Pettersen som skipper en suveren vinner. «Rampage» tok åtte førsteplasser i åtte seilaser.
Vinner av årets NM, «King One», med Espen Kamperhaug som skipper, er ett av dem. Båten er tegnet av Jean Berret og vant VM i 1981 med Poul Elvstrøm som skipper. Den er nå modernisert med karbonrigg uten lensetakler, svepne salingshorn, modifisert ror og kjøl og 100 prosent fokk. IRC 0.945
Nummer to i NM ble Lars Ingeberg/Henrik Smiths «Antheor». Båten er en Andreau classic fra 1985 da den vant VM. Den har gjennomgått visse endringer siden, men har beholdt classic konfigurasjonen. Seilte med IRC 0.942 under NM, men Ingeberg/Smith jobber nå for å få måltallet ned under 0.940 uten at det skal gå utover seilegenskapene.120 prosent fokk og masthead spinnaker skal bidra til det.
Den raskeste båten i NM var «The Evil», bygget i 1985 etter Berret-Finots tegninger. Opprinnelig fransk, har båten til nylig vært i irsk eie og nå er det Bjørn Wilhelm Lindgren og Arild Heldal som eier båten. I NM var Henrik Terjesen skipper. Båten er trolig den det er investert mest i oppgraderingen av, etter sigende cirka 200.000 pund, før de norske eierne overtok båten til en betydelig lavere pris. IRC 0.947. «Rampage» er en moderne one off fra Philippe Briand. IRC 0.948. Thomas Oksmo er ført opp som skipper.
«Concorde» Bror Berge, Peter Høeg m/flere. Classic Daniel Andreau design fra 1989. Båten hadde opprinnelig flyfabrikken Concord som sponsor og ble bygget uten hensyn til budsjett. Tidligere eier fjernet intern vekt som ble plassert i kjølen. Derfor måler båten ikke inn som halvtonner med dagens konfigurasjon. Nå tas 220 kg ut av kjølen som blir plassert inne i båten. Da vil båten ventelig måle inn, trolig et sted på 0.94-tallet.
.
Utlendingene kommer
Av de utenlandske båtene er trolig irske «Harmony», en Humphrey design, den som kan by nordmennene på tøffest konkurranse, om man skal lytte til belgiske Bert Janssen, formann i den internasjonale halftonnklassen. Selv seiler han sin gamle båt, «Half Moon» en Berret fra 1978, IRC 0.929, og som nå er eiet av Martin Kamperhaug og stilt til Janssens disposisjon under VM. Belgiske «General Tapioca/BWT», en eldre trebåt, kan ifølge Janssen også bli farlig om det blåser mye.
Gamle kjenninger på plass
Mange av båtene som deltok i 1983 blir igjen å finne på startlinjen. Mest kjent av disse er «Fram VIII» som ble nummer fire den gang. Nå eies båten av Hans Petter Jensen som var mannskap med kronprins Harald i 1983 og som har fått kongens tillatelse til å beholde navnet. Det blir spennende å se om båten, som imidlertid ikke levnes sjanser mot dagens moderne båter, likevel kan hevde seg på nytt. IRC 0.9357. Også en annen Eivind Amble design fra 1983, «Så vidt» som da ble vel seilt av Christen With, men som ble rammet av uhell, stiller til start igjen. Nå med Espen Eggen som skipper. IRC 0.913.
Nessy 94 oppsto som egen klasse etter at en gruppe Nesodden satte i gang produksjon av prototypen «Bajazzo» etter mesterskapet. I år deltar hele åtte båter av denne populære halvtonnklassen designet av britiske Rob Humphrey, «Comeback Kid», «Crazy Horse jr», «Namu», «Odins Ravn»/«Familien Odin», «Bajazzo», «Hugin» og «Vector» i tillegg til en britisk båt. IRC 0.906-0.910.
X-95 som var beste produksjonsbåt i 1983 deltar med fire båter denne gang, «Midnight», Ellen Sundby, «FoXy», Ida Julsen, «What to eXpect», Mikael Khei og svenske «Xanté», Morgan Broberg. IRC 0.888-0.892
Seks pokaler
I 2003, rundt 10 år etter at IOR regelen opphørte og som tonn klassene var en del av, besluttet belgiske halvtonnereiere seg for å gjenopplive Half Ton Class Europe (HTCE) og opprettet Half Ton Classics Cup (HTCC). Mens båtene er i konstant utvikling, fortsetter eventyret. Utviklingen av IRC har ført til at mange eiere har endret båtene sine innenfor grensene satt av HTCE, noe som førte til opprettelsen av to separate rangeringer på HTCC-regattaene: en for «Modern» og en annen for «Vintage» halvtonnere, med en totalrangering for å utpeke «totalvinneren» under IRC-handikap. Hovedpokalen forblir «Half Ton True Spirit Trophy», tildelt laget som best representerer den udefinerbare og uforlignelige Half ton spirit. Ettersom IRC både er gjeldende i Belgia, Frankrike og Storbritannia falt det naturlig at det er denne regelen som legges til grunn når IOR ikke lenger eksisterer. •
Du finner mer info om de ulike norske lagene på Halv Ton Norways nettside.
.