Seiling på sitt beste

Halvtonn-klassen viser vei. På Grimsøy blir du mottatt med åpne armer og kan oppleve et unikt miljø.

Publisert

Halvtonn-klassen har en billig inngangsbillett og byr på seiling året rundt. Nå er isen i havnen borte, og 3. mars arrangerte Half Ton Class Norway årets andre søndagsregatta. Det fristet med en tur, tross regn.

I vintersesongen er halvtonnerne samlet på egen brygge på Grimsøy, hvor Martin Kamperhaug holder til. Her ligger også Kamperhaugs enorme «Ondine», en Maxi-rater på 80 fot. Yachter fungerer som forsamlingslokale, og etter en våt og kald regatta. Her serverte lederen for klasseklubben i Norge, Espen Kristian Bakkerud, vafler til våte og kalde seilere.

Miljøet lever

I 2020 fikk Martin Kamperhaug ideen å gjenskape ½-tonn-VM på Hankø i 2023. Det var en vill ide. Da hadde han startet og lokaliserte båtene som deltok på Hankø i 1983, og hadde fått tak på fem halvtonnere. Han lykkes i stor grad. I 2023 var det 32 registrert 32 slike båter i klasseklubben. Miljøet kunne dødd etter regattaen på Hankø i 2023, men det har ikke skjedd. Miljøet har bare vokst. Nylig ble det kjent at KNS skal arrangere nytt mesterskap i 2026. Det skal stille ti norske lag under VM i Belgia i sommer. Ni av båtene skal transporteres ned, mens ett av laget skal seile i lånt båt.

Halvtonn-klassen har skapt et miljø som seilere har savnet, men å skape et slikt miljø, krever også ildsjeler. Det finner du på Grimsøy.

Nå forsøker de å kopiere halvtonn-miljøet med minitonnere på Mjøsa. På Mjøsa er det dessverre ikke mulig å seile om vinteren. 

PARTYBULE: 80-fots «Ondine» ligger sammen med halvtonnerne, og fungerer som et samlingssted for miljøet.
SAMLINGSLOKALE: Seilerne ble samlet i Kamperhaugs enorme «Ondine» før søndagens regatta.
LINEUP: Halvtonnerene ligger i vinter samlet på en brygge. Det er bare å komme ned for å seile, og også muligheter for å låne båt.
MINI: Martin Kamperhaug hjelper Gjøvik Seilforening i å bygge et Minitonn-miljø på Mjøsa. Kamperhaug har alt pusset opp en slik som han skal seile der oppe.
TEST: I oktober testet SEILmagasinet X-95 mot Nessy 94. Testen kommer i SEILmagasinet nummer 2.

Billig inngangsbillett

Halvtonnerne drar på årene, men byr på morsom seiling. De går høyt på kryss, og trenger lite vind. De fleste båtene har vært innom verkstedet til Martin Kamperhaug, og fått et løft. Du kan få en regattaklar halvtonner for rundt 100 000 kroner. Om regningen deles til et helt lag, så er dette en svært billig inngangsbillett.

På Grimsøy kan du oppleve seiling som du må være mangemillionær for å oppleve i utlandet.

X-95 og Nessy 94 er halvtonnere som også kan brukes til turseiling. Dette er båter med et stort bruksområde. X-95 er særlig etterspurt.

Seiling på Singlefjorden innenfor Hvaler er perfekt for båtene. Innaskjærs seiling gjør også seilingen tryggere nå på den kalde årstiden.

Det deltar seilere på ulike nivåer. På søndag var det en båt som valgte å ikke sette spinnaker.

Seiler til brygga

En stor del av båtene har ligget innefrosset i januar og februar. De fleste har vinterkonservert motoren, og seiler uten å starte maskinen. Vanligvis er det en hjelpebåt ute som kan hjelpe båtene uten motor.

Vi brukte motor ut fra brygga, men Martin Kamperhaug valgte å seile inn til brygga i ren jolle stil.