Nå starter alvoret
Europamesterskapet starter med havseilas. Den kan du følge hjemmefra sofaen, kattbordet eller kontorpulten.
Det er lett vind i morgentimene på Hankø, og det blir en lett start på regattaens lengste seilas. Regattasjef Kristian Fæste har brukt weatherrouting programvare for å lage en bane som skal ta 36 timer for klassens minste båt. Banen blir en god blanding kryss, slør og lens. De raskeste båtene, klasse A skal seile en bane på 173 nautiske mil, mens klasse B skal seile 165 nautiske mil, mens klasse C skal seile 144 nautiske mil.
Banen blir en blanding innaskjærs og havseilas. Ca 2/3 av banen vil båtene passere Hankø. Dette er gjort for å gi en mulighet for avkorting, om værmeldingen ikke vil stemme.
Banevalget gir en kystnær havseilas som kanskje kunne vært planlagt slik at deltagerne slapp å skaffe seg redningsflåte.
Inn fjorden
Havseilasen starter med en kurs innover Oslofjorden til Medfjordbåen utenfor Slagentangen. Med vind fra sør blir det lens. Derfra skal båtene sydover til Sydøstgrunnen mellom Færder og Svenner. Det kan bli seiling innenfor Bolærne og Storefærder på kryss.
Så vil båtene krysse fjorden over til Kilen, nord for Väderöarna. Etter det skal de innenfor Koster til Skårekrakk like ved Hankø. Så langt er banen lik for alle klasser. Etter dette skal de tre klassene ha ulik lengde på del to av havseilasen.
Tøff konkurranse
Treningsseilasen søndag viste at det ikke blir noen lett match for de norske båtene. I de tre klassene var det bare to norske båter på podiet.
Så langt har «White Shadow» imponert mest i klasse B, men søsterbåten «Game» bør også ha gode sjanser. I klassen seiler også flere norske X-41 og Xp44 som er gode båter. X-41 «Xanadu» med Sigurd Tveit som skipper kan bli en joker. Båten deltok ikke under treningsregattaen søndag, men laget kommer rett fra X-35 mesterskapet i Åsgårdstrand hvor de vant. X-35 er en mindre utgave av X-41. Vinnerlaget fra X-35 er supert med tre seilere til.
Melges 32 «Hotshot» kan overaske i klasse C. Den ble den raskeste båten på treningsregattaen, men havnet langt ned på liste på grunn av høyt måletall. Det er på slør denne båten vil ha sin styrke, og det kan det bli en del av under havseilasen.
Per Ottar Skaar var fornøyd med dagens seilas og mener de er raskere enn den tyske TP52en. Det var taktiske feil som gjorde at de havnet bak.
Alle båtene vil bli tracket. Det gjør at du kan følge regattaen hjemme. Båtene er også pålagt AIS, så du kan se dem på Marine Traffic. Starten går klokken 10.00 i dag hvor de store båtene starter først.