Informasjon fra KNS

Tidenes største Grundig Hankø Race Week

Det er bare å krysse av på kalenderen først som sist. Om et halvt år blir det et historisk stort Grundig Hankø Race Week (GHRW).

Christian Ruscetta • Per-Kristian Ervik er krystallklar:

— Dette er en event som setter standarden for resten av sesongen. Hankø kommer ofte brått på for mange. Derfor går vi tidlig ut for å motivere klassene. Bli med! Sørg for å sette av datoen, og planlegg å få med båten, oppfordrer han.

Ved siden av å være primus motor for den populære regattaen er Per-Kristian «PK» Ervik administrerende direktør hos hovedsponsor Grundigs Norden-avdeling.

Internasjonal regattabane

— Vi kommer til å kjøre et ganske aggressivt invitasjonsrace mot nordiske båtklasser, og vi går også ut internasjonalt for å bygge Hankø som den internasjonale regattabanen den skal være, fortsetter Ervik.

Generalsekretær Anders Kristensen i KNS henger seg på:

— Vi skal ta Hankø tilbake til hva det var: En internasjonal arena der det seiles store, flotte, internasjonale regattaer. Grundig Hankø Race Week anno 2023 blir definitivt tidenes største Race Week!

— Ikke glem at Grundig Hankø Race Week er den første eksamen for sesongen. Det er syretesten. De som drømmer om og har ambisjoner om å vinne et NM til høsten ser hvor lista ligger i løpet av Hankø-uka. Er de i rute? Må de trene mer i løpet av sommeren? Er du ikke på Hankø kommer du til å slite i regattaene utover sesongen, tror Kristensen.

Mer komprimert = mer trøkk og liv

— Det sies at Hankø er den siste tuneup-regattaen før sesongen. De som har ambisjoner må derfor være med her, føyer Ervik til.

— Nå blir det enda flere klasser, og vi oppfordrer derfor alle til å være tidlig ute hvis man skal ha de tradisjonelle klassekveldene. Klasser burde kanskje snakke sammen og gjøre ting parallelt. Ellers følger vi vanlig rute. Det blir som vanlig premieutdeling lørdag kveld med en skikkelig fest, sier Anders Kristensen.

Grundig Hankø Race Week blir ikke bare tidenes største grunnet antall klasser og deltagere. Nå blir det i tillegg seiling på tre baner, i motsetning til tidligere, da regattaene ble avviklet på to baner.

Dronebøyer gir muligheten for tre baner

Denne kapasitetsøkningen kommer utelukkende takket være de nye dronebøyene.

— Vi har lånt dronebøyer av svenske KSSS. Tilgangen på dronebøyer er alfa omega. Det gir oss mer fleksibilitet. Det er for eksempel ganske dypt i området, og dette har tidligere skapt store begrensninger. Man legger ikke en vanlig bøye på 400 meter. Men det kan vi gjøre nå, sier Kristensen.

— Og vi må ikke glemme at med dronebøyene går det mye raskere å endre bane. Seilerne slipper masse venting, legger Per-Kristian Ervik til.

I Grundig Hankø Race Week blir det nå hele 11 klasser. Nye klasser er Yngling, Halvtonn og H-båt. Yngling er helt ny, mens H-båt er tilbake etter 20 års opphold.

Færderseilasen 2023

Vi gleder oss til Færderseilasen 2023, og er allerede godt i gang med planleggingen.

Etter innspill fra seilerne kan vi røpe at vi jobber med noen nyheter for årets seilas. Seilerne skal i større grad kunne velge hvilken bane de vil seile selv (Medfjord – Hollænder – Tristein). Mer info om dette kommer senere. Forhåndspåmeldingen er åpen via faerdern.com

Fra seilforeningene

SEILmagasinet samarbeider med en rekke seilforeninger landet rundt. Disse foreningene har egen side i magasinet med innsendt stoff. Dette stoffet blir også publisert på SEILmagasinets nettside. Denne artikkelen er innlevert av en seilforening og ikke skrevet av SEILmagasinets redaksjon, og ikke underlagt Redaktørplakaten.