
Gjør det enklere å arrangere jaktstart
Å arrangere regatta hvor første båt i mål vinner er populært. Hans Petter Jensen, mannen bak Sail Race System har utviklet et system for arrangøren som gjør dette lettere.
– Det er morsommere for seilerne, og det er enklere å forstå egne prestasjoner når det er første båt i mål som vinner. Noen liker også at startfeltet ikke blir så trangt, sier Hans Petter Jensen. Jaktstart, eller gundermetoden som det også blir kalt vil båtenes starttid bli regnet ut fra båtens måletall, og om alle seiler så fort målebrevet sier du skal seile, så kommer alle båtene over målstreken på likt.
– Jaktstart gjør det enklere for seilerne, men mer komplisert for arrangøren, og det har jeg gjort noe med, sier Jensen.
Jaktstart ble brukt under Nyttårsseilasen i Stavanger i starten av januar, og under Vinterseilasen i slutten av januar, to arrangement som har blitt svært populære.

.

To metoder
Med jaktstart så snus alt på hodet. I stedet for at feltet er samlet i starten, så skal feltet nå bli tettere inn mot mål. Beregning av vindforholdene er avgjørende for om systemet vil fungere. Arrangøren må beregne hvor lang tid seilasen må ta, og når første båt må starte. Beregningen bør gjøres så sent som mulig for å en best mulig seilas.
Hans Petter Jensen har to metoder som arrangøren. En metode er å lage en forhåndskalkulert tabell hvor deltageren får et tidspunkt for start, avhengig av meldt vind. Her kan det lages f.eks tre rader, med svak vind, mellomvind eller sterk vind.
Den andre metoden er mer elegant. Her velger arrangøren hva slags type bane det er, og hva slags vind det blir, og systemet henter automatisk inn deltagernes måletall ut fra forholdene. Dette er informasjon som arrangøren kan publiserer på morgenen regattaen starter.
– Det er ikke jeg som har utviklet metodene. Jeg har bare gjort dem tilgjenglige som et verktøy på Sail Race System, sier den tidligere OL-seileren.


I praksis
Under Vinterseilasen 2025 ble tabellen med starttider delt ut under skippermøtet klokka 0800 på morgenen. Samtidig startet første båt, Nauticat 33 «Try». Her fikk alle skipperne utdelt tabellen med ulike startpunkt for ulike vindforhold. I og med at det ble lett vind, så ble tabellen med lette forhold valgt. Her var banen til og med avkortet fra 25 nm ned til 18 nm, for at deltagerne skulle ha en sjanse til å krysse målgrensen før det ble mørkt.
Det krever litt disiplin å starte best mulig. Det er også krevende for arrangøren å se nøyaktig om man er over startlinjen for tidlig, uten tracker. Erfaringer fra Nyttårsseilasen i Stavanger er mange er alt for sene over startlinjen. Både i Stavanger og under Vinterseilasen ble det brukt GPS-tid.
.
Les også