Dine erfaringer med Hanse 371
Hanse 371 var modellen som fikk det tyske Hanse-verftet kjent i Norge. Vi testet den for 22 år siden. Nå vil vi høre om det et er en god bruktbåt.
Hanse ble etablert i 1990 av Michael Schmidt. Schmidt så nye muligheter i tidligere Øst-Tyskland som nå var slått sammen med Vest-Tyskland. Schmidt investerte verftet Schwarz i Greifswald hvor han så en mulighet for å få bygget båter rimelig på gunstige betingelser.
Michael Schmidt ble på 80-tallet en kjent regattaseiler, og var med både å bygge, og seile båter for det Tyske Admiral’s Cup-laget.
Han hadde sterke ideer om hvordan en skikkelig seilbåt skulle være, og startet Hanse ved å plukke opp gode seilbåtformer i Sverige og Finland.
I 1993 lansert Hanse sin første modell under båtmessen i Hamburg. Modellen het Hanse 291 og var basert på Aphrodite 29, en Carl Bayer-konstruksjon fra 1980. Det var en lettdrevet og smal 29-foter med selvslående fokk. En modell med elegante linjer og hyggelige seilegenskaper. Båten ble lansert med en oppsiktsvekkende lav pris, bare 44 444 tyske mark. De tilsvarte 240 000 kroner i 1993. Neste modell var basert på Håkon Södergrens design Fingulf 33.
I 1998 ble Hanse 401 lansert, en båt konstruert av Judel/Vrolijk. Schmidt hadde jobbet med konstruktørparet Judel/Vrolijk med Admiral’s Cup-båtene, og viste alt om å utvikle velseilende båter.
Lansert på riktig tidspunkt
Hanse 371 kan beskrives som en forbedring av 401, og 37-foteren ble en modell som ble utgangspunktet for en serie på fire modeller fra 31 til 41 fot i løpet av kort tid. Hanse har brukt Judel/Vrolijk helt frem til i dag. Nå benyttes de til Dehler-modellene.
Hanse 371 kostet under en million kroner da vi testet den i 2000. Dette var en tid hvor seilbåtsalget eksploderte etter ti år med svært marginalt salg. Hanse 371 ble en spennende utfordrer til Bavaria som dominerte seilbåtsalget.
Hanse 371 ble en båt som var perfekt for det norske markedet, lansert på et riktig tidspunkt.
Imponerte oss
Hanse 371 manglet ordinært kartbord med hadde en salong vi mente var genial, men vi klaget på ståhøyden om bord. Vi likte også stilen under dekk, og at det var ulakkert teakdørk.
I 2000 var det nytt med kartplottere, og vi mente det var risikofylt å ha slik elektronikk på dekk. Båten vi testet var et tidlig eksemplar som hadde småfeil som skulle bli rettet.
Vi ble også imponert over seilingsegenskapene. Testbåten var utstyrt med genua og fikk dermed mye seil i forhold til lengde og vekt.
Ta kontakt
Har du erfaringer og meninger om Hanse 371, så hører vi gjerne fra deg. Hva er båtens sterke og svake sider? Hva slags råd vil du gi til en som kan tenke seg en slik båt? Hva skal til for å bruke den til tur, og hva er avgjørende for bruktprisen.
Skriv til axel@seilmagasinet.no og del dine erfaringer med oss.