MEKTIGE FJELL langs Vestlandskysten.

Sherpatrapp, flåttbitt og verdens beste fiskesuppe

Kjedelig rundt Stad, fristet av fiskesuppe, 800 trinn i sherpatrappen og flåttbitt.

Dag 20 Ble vekket av første ferge kl 5 som la til på kaien 50 meter unna oss, med en intens motorlyd og som går hele tiden mens de ligger til kai. Det merkelige er at de ikke forandrer turtall når de kjører... Er jo litt nysgjerrig på hvorfor det er sånn.Men i tillegg så har det regnet tett hele natten og tåka lå tung utover fjorden. Vi var på beina i 8 tiden, og begynte klargjøring for avreise for utover havet kom finværet. En tur innom bakeren etter anbefaling av Pers tidligere kollega Nina, fylling av diesel og satte kursen ut mot havet. Å runde beryktede Stad var målet, for det er sjeldent det er rolig der. Startet med fin seilas, 5 - 6 knop, 10 - 14 knp vind, lykke , men etter et par timer løyet vinden og vi fikk den rett bakfra. Forsøkte oss med lens, men ikke nok vind til å få god nok fart på båten, så da ble det motor igjen...Hm... å runde Stad skulle være en av de største utfordringene vi skulle møte... vi kjedet oss...Vi ble fristet med fiskesuppe hvis vi kom dit før kl 24... Det godt kjente stedet Hakallastranda.

GODE VENNER inviterte på nydelig fiskesuppe.
SHERPATRAPPEN måtte testes
SPEKTAKULÆR utsikt fra trappa
VERDENS BESTE fiskesuppe på Hakallestranda.

Ingvild og Lars hadde invitert, og vi kjørte på for å rekke før kl 24. Kl 21 satt vi ved bordet i solveggen og fikk verdens beste fiskesuppe. Vi er heldige Anne-Gunhild og Rune og Merethe var der også og det var en veldig hyggelig kveld med flotte folk. Da vi la til kai kikket vi opp i lia og laaangt der oppe så vi folk... på en krøttersti trodde vi. Men det var en trapp bygget av Sherpaer. 800 av 2000 trinn er så langt ferdige.

Dag 24: Tre uker er gått og nå føler vi at vi virkelig har begynt å krype oppover kysten... Selvfølgelig morgenbad; 15,2 graderNydelig frokost hos Ingvild og Lars, hjemmelagde brød og rundstykker og godt pålegg. Vi måtte jo opp i Sherpatrappen må vite, så hele gjengen trasket oppover. For et byggverk. Lett å vinne høydemeter og for en utsikt det var på trinn 800. Det skal bygges helt til toppen med til sammen 2000 trinn. Om ikke det var en spektakulær tur nå med 800 trinn, så blir det jo helt vilt å gå helt til toppen på 2000 trinn. Prosjektet har stoppet så lenge fordi det trengs mere penger Vil du bidra? Bare å Vippse penger til #823157Men er du i traktene så ta turen. En stor opplevelse. Tid for å komme videre her i livet... med motor... helt vindstille, krydret med endel regn.

Matrosen forsvant under dekk, hadde visst viktigere ting å gjøre, men heldigvis tok stuerten ansvar og sørget for næring til kapteinen som stod i cockpit i regnværet. Men fikk samtidig muligheten til å nyte en fantastisk natur på vei til Ålesund. Kan godt skjønne turister blir imponerte...Kapteinens manglende research angående gjestehavnen i Ålesund medførte at vi gikk inn på feil side av halvøya, så det var bare å snu og seile rundt halvøya for å komme på riktig side.

Vi fant gjestehavnen og ligger nå på utsiden av en svensk båt som også skal oppover, nærmere bestemt Bodø. Etter vel i havn så var det en tur til Legevakten. 1. juni fant hun en bitteliten flott på benet. Skulle tro det var helt ufarlig for den hadde nesten ikke engang festet seg, men bittet har etterhvert utviklet seg i omkrets, stive skuldre og mye hodepine er heller ikke så bra, så det var på tide å få tatt en nærmere sjekk. Nå blir det en hestekur med antibiotika med forhåpentligvis rask virkning. Avsluttet kvelden med litt tapas. Gode og slitne og varme i kinna begge to. God natt

GODNATT fra gjestehavna i Ålesund. Vi fikk ligge på utsiden av en båt som skulle til Bodø.

Med Elisabeth og Per på rek langs kysten

Elisabeth og Per Holter-Schøyen er på båttur langs Norges kyst i sommer med båten "Happy go lucky", Beneteau Oceanis Clipper 423. Båtmagasinet og Seilmagasinets lesere har fått mulighet til å følge med på turen som er planlagt fra Asker til Lofoten. Her vil det komme selvopplevde erfaringer, turtips og strandhugg i havner langs Norges kyst til glede for både motorbåtfolk og seilere. Ship o hoy!