Tre måter å ri av en storm
De fleste av oss slipper heldivis å komme ut for storm i åpent hav. Men hvilke muligheter har du hvis du kommer ut for situasjonen?
Det er en dårlig idé å seile med vind og sjø fra siden, når det virkelig er storm. Men skal du stikke baugen mot vinden, og legge ut drivanker – eventuelt legge bi? Eller er det bedre å lense med vind og sjø, eventuelt med et lite forseil og tau ut akter som bremser farten?
1 Seile unna været
I ekstremt vær vil mange mene at den beste overlevelsesstrategi er å seile med vinden og bølgene. Bare stormfokk kan være en fornuftig seilføring. Du kan også ta alle seilene ned, og seile kun på riggen. Å seile unna været forutsetter at det er plass nok i vindens retning. Erfarne havseilere er alltid forsiktige med å seile for nær en le kyst dersom det er fare for ekstremvær. De vil enten kunne søke ly før været blir ille, eller befinne seg langt til havs, med god plass til å seile unna været – om nødvendig i flere dager. For å unngå at båten havner på tvers i bølgene, og for å bremse farten, vil lange tau ut akter være til hjelp. De kan også dempe sjøene noe. Å seile unna været vil være det letteste også i mindre dramatiske omstendigheter. Selv om situasjonen ikke er farlig, vil det ofte være riktig å snu og seile tilbake med vinden, eller endre mål for turen til et sted i vindens retning. Kort fortalt er risikoen ved å lense unna været at rormannen kan bli utslitt, og at du før eller siden vil oppleve en voldsom broach eller knock-down. Dessuten flytter båten seg mange mil i en retning, det ikke nødvendigvis er bra å bevege seg.
2 Drivanker
Stikker du i stedet baugen mot vinden, kan et drivanker være til hjelp. Det holder baugen mot bølgene. Tauet skal være langt og elastisk, og drivankeret skal helst være i takt med bølgene, så båt og drivanker er noenlunde på en bølgetopp samtidig.
3 Legge bi?
Å legge bi er en gammel, tradisjonell måte å klare seg på i hardt vær. Moderne båter er ikke alltid designet og balansert på en måte som gjør teknikken velegnet, og metoden blir sjeldent brukt i våre dager. Men særlig for eldre, langkjølte båttyper kan det være relevant å legge bi og vente på bedre vær. Prøv det gjerne under kontrollerte forhold, så du vet hvordan din båt reagerer. Det foregår på følgende måte: Når båten seiler bidevind (kryss) slår du, som under et normalt slag. Men du lar forseil-skjøtet være, så forseilet bakker. Storseilskjøtet løsnes og reguleres til båten balanserer, men uten at storseilet bidrar med fremdrift. Roret legges i borde, så båten styrer opp i vinden. Den bakkede fokka presser nå båten mot le, mens roret i borde presser båten mot lo. Tanken er at disse to kreftene skal motvirke hverandre og holde båten i balanse. Når dette fungerer etter hensikten, blir båten liggende i balanse, med baugen på skrå mot bølgene og vinden – uten egentlig fart forover, men også uten å drive med vinden. Den tar også bølgene relativt godt. Roret kan surres i denne posisjonen, så hele mannskapet teoretisk sett kan oppholde seg under dekk, og kun sørge for utkikk - inntil været blir bedre. I ekstremt vær kan det skje at båten slås ned av kreftene i det bakkede forseilet, men mange har klart seg godt gjennom stormvær på denne måten
Mer i Seilerboka
Denne ukens seilertips er et lite utvalg fra kapittelet om "Seiling i hardt vær" i Seilerbok. Boka bestiller du her.