ANGREPET: Mannskapet på «Smousse» padler vekk fra sin synkende båt etter interaksjon med spekkhoggere.

Hoppet i jolla da båten sank

Bilder fra spekkhoggerangrepet på tirsdag har blitt publisert på sosiale medier.

Publisert Sist oppdatert

Det var fire personer i den franske seilbåten «Smousse» som ble angrepet på høylys dag 1. november, heldigvis under rolige forhold. «Smousse» ser ut til å være en Beneteau Oceanis Clipper. Båten er oppgitt til å være 40 fot. Den gikk ned 14 nautiske mil vest for Viana do Castelo, Portugal, et område med hyppige interaksjoner med spekkhoggere. Det skal ha vært fem - seks dyr i flokken som angrep.

INTERAKSJON: Spekkhoggere rundt «Smousse» .
LEKER: En flokk på 60 spekkhoggere startet å angripe båter i 2020. I 2022 har antall slike angrep vokst.
SYNKER: «Smousse» på vei ned mens mannskapet blir reddet av en annen seilbåt.
ANGREPET: Mannskapet på «Smousse» padler vekk fra sin synkende båt etter interaksjon med spekkhoggere.

Sank

Spekkhoggere har angrepet roret, og skadet styresystemet, på svært mange båter de senere år, også norske langturbåter. I de fleste tilfellene er det seilbåter under 50 fot som har blitt angrepet. Båter har rapportert om både at rorbladet er skadet, og at det mekaniske styresystemet er satt ut av spill. Rådene er å la rattet løpe fritt for å unngå mekaniske skader.

At en seilbåt synker etter angrep av spekkhoggere er sjeldent. En teori er at angrepet skadet øvre rorlager, og at rorakslen har løsnet. Da kan rorakslen brekke hull i skroget i området hvor rorakslen går inn i skroget. Kun et fåtall av moderne seilbåter har et vanntett skott mellom rorsystemet og resten av båten.

ILLUSTRASJONSBILDE: En typisk rorkonstruksjon. Rorakslen er festet i et lager under cockpiten. Ryker dette kan akselen vri seg og lage hull ned ved skroget. Uten vanntett skott vil båten da fylles raskt med vann.
SYNKER: Mannskapet på «Smousse» fikk dette minnet av båten før de forlot den.

Reddet av svensk båt

Skippern på «Smousse» forteller at de var forberedt på et angrep, og at spekkhoggerne bare vil leke en stund. Derfor varslet de ikke når angrepet startet. Først når de oppdaget at båten tok inn vann sendte de ut nødmelding på VHF. En svensk båt som var ca én time unna responderte.

– Men de bare holdt det gående, og etter hvert hørte vi knakelyder. Det var båtens forsterkninger som ga etter for spekkhoggernes kjever, forteller skipperen Drion. Han gikk bak i båten å oppdaget hullet hvor vannet strømmet inn. Først da gikk det opp for dem at dette ikke ville gå bra.

Ut fra bildene ser det ut som at mannskapet har brukt jolla som redningsflåte. Den henger i davitter når spekkhoggerne angriper, men er fjernet da båten synker. Videoklipp viser at vannet står svært høyt opp under dekk da mannskapet forlater båten.

– Jeg er ganske stolt over vår reaksjon. Vi holdt hodet kaldt, og gjorde det vi hadde trent på. Skrudde på VHFen, kalte på hjelp, pakket tørre klær og vann. Vi fikk ladet mobilene og pakket det vi trengte i vanntette bagger, forteller skipper Augustin Drion til Portugal Resident.

Alle de fire om bord på «Smousse» var under 30 år.

De ble plukket opp av en svensk seilbåt før redningen fra land er på plass.

Mayday ble kalt klokken 12:04. Skipsklokka på skottet viser at det var folk om bord kl 14:35.

Norske langturseilere

Det er flere norske båter i området, og en del av dem er alt blitt angrepet av spekkhoggere, ikke bare en gang, men også to. Dagen etter at «Smousse» sank, passerte de tre norske båtene «Nora», «Mira» og «Soling» det samme området sammen til Porto. «Nora» ligger der fremdeles, mens «Mira» og «Soling» seiler videre sørover fredag.

SAMLET: Å gå i konvoi skal i følge eksperter ikke hindre anngrep, men da kan i hvert fall båtene ta vare på hverandre. På tirsdag gikk tre norske båter samlet forbi området hvor «Smousse» sank.

.