Hold deg om bord
21 grader i vannet ble etterhvert veldig kaldt for den hutrende gjengen med norske og svenske seilere som tok ISAFs sikkerhestkurs for havseiling på Käringön i helgen. Konklusjonen er at man rett og slett ikke bør falle over bord.
KLATREØVELSER: Bavariaeier Bernt Annonsen fra Bodø var en av dem som kom seg opp på skorgsiden uten assistanse. Alle foto: Linn Krogh Hansen.
Käringön, Sverige;
– Dette bekrefter bare hvor tungt det er å være i vannet med klær på, understreker Olav Taraldsen og Per Saupstad fra Bodø seilforening. Sammen med kameratene Bernt Aanonsen, Helge Andreassen og Jim Børre Andreassen deltok bodøseilerne på helgens ISAF Offshore Personal Survival Course (OPSC) på Scandinavian Safety Training Center (SSTC) på Käringön sør for Lysekil.
Kurset samlet like mange nordmenn som svenske deltakere. Mens det på tilsvarende kurs i Norge er ventelister for å få plass var det forstatt fire ledige plasser på helgens kurs i Sverige.
– En seilkollega var her for to år siden, og anbefalte dette. Vi har tenkt til å seile Shetland Race til sommeren, derfor er det ekstra viktig å få med seg dette kurset. Det stilles krav til at minst to av mannskapene har dette kurset i denne regattaen, understreker Taraldsen. Bodøseileren har offshorekurs fra før, men mener bassengtreningen i ISAF-kurset gir en helt annen og nyttig erfaring.
– På det yrkesrelatere offshorekurset brukte vi overlevelsedrakter, men å ligge i vannet med vanlige seilklær slik vi gjør her er noen helt annet. Mye tyngre!
At man er samlet, spiser sammen og bor på samme sted hele helgen gir dessuten kursopplevelsen en hyggelig og sosial ramme, mener den norske guttegjengen.
Anlegget på Käringön er spesiallaget for sikkerhetstrening, og blant øvelsene som ble gjennomført var følgende: falle i vannet fra båtside uten vest, forsøke å klatre opp igjen på båtsiden uten vest både alene og med hjelp, falle i vannet med vest og oppleve hvordan det føles når den utløses, forsøke å klatre opp uten vest, hoppe fra 4, 5 meter med vest, teste å ligge i vannet under bølger, strøm, i mørket, med iskaldt vann sprutende i ansiktet, og med høy helikopterdur, ta av og på vesten i vann (med skrittremmer), bli heist opp 3-4 meter over vannet med helikoptersimulator, krabbe om bord i flåte, hoppe fra båten i totalt mørke og med iskaldt vann sprutende fra alle kanter mens man forsøker å ta seg om bord i redningsflåten, trekke om bord en bevisstløs person til og fra flåte.
Slukke brann
Under en utendørs brannøvelse søndag ettermiddag fikk alle prøve å slukke brann med brannteppe i en «person» i form av en dukke, i tillegg til å slukke brann ved bruk av forskjellige typer brannslukningsapparat. Å tenne nødbluss på riktig måte i le av vinden var også en meget nyttig erfaring.
Teoretisk gjennomgang
Begge formiddagene var forbeholdt teoriundervisning, som var basert på kursleder Stefan Nilssons pensumbok om overlevelse til sjøs. Temaene som ble gjennomgått var stabilitet hos seilbåter til havs, sjøredningens organisasjon og rutiner, helikopterplasseringer i Sverige og Norge, L- ABCDE-metoden (hva som skal gjøres i hvilken rekkefølge ved behandling av skadet person), sikkerhetsutrustning som livflåter, vester, nødpakking, og grabbag. Rutiner og planlegging av hardværsseilas som planlegging av måltider, vaklister, sikring av båt, meteorologi, reparasjon av seil, rigg, hull i skrog, nødsignaler, brannfare og førstehjelp.
Søndag ble det også gjennomgått flere praktiske tilfeller hvor liv er gått tapt eller har vært nære ved å gå tapt, med påfølgende diskusjoner om hva som kunne vært gjort annerledes.
Lær deg båtens skrogjennomføringer
En oppvekker var dessuten gjennomgangen av hvor viktig det er å kunne reparere lekkasjer og hull raskt, og å vite hvilke type utstyr som brukes til hvilke typer reparasjoner.
Et hull på 10x10 cm, 1 meter under vannlinen gir 1800 liter vann inn i båten pr. minutt. Tilsvarende pumper 2x lensepumper 400-600 liter ut.
Som oftest er det slangeklemmer/slanger og rørgjennomføringer som er det svake punkt - og å vite hvor disse er, samt sørge for godt vedlikehold er derfor svært viktig både i tur- og regattasammenheng.
Økt respekt
Kursdeltakernes konklusjon etter den to timer lange bassengøvelsen er klar: Hold deg for alle del om bord i båten. Du bør rett og slett ikke falle uti. Dette bassenget hadde 21 grader, som er en god norsk sommertemperatur i Sør- Norge, eller tidlig sommer i Middelhavet. Likevel hakket de fleste tenner og skalv av kulde etter halvveis gjennomført økt. Å oppleve dette i det virkeligheten er ikke fristende, var vi enige om.
– Dette var en tankevekker som gir ekstra respekt for å ta sikkerheten på alvor, uttalte flere av de erfarne seilerene på kurset.
Tett program
Peter Gustavsson, mannen bak blur.se-bloggen, var en av fire deltakere som tok oppfriskningskurset. Dette skal tas fem år etter avlagt grunnkurs, ettersom grunnkurset gir gyldig sertifikat for fem år av gangen.
Gustavsson har laget et referat på sin blogg, hvor han skriver at han til tross for et meget tett program, synes oppfriskningskurset bød på en god balanse mellom teori og praksis.
– Det man muligens kunne hatt mer av er konkrete råd til utrustning, men her behøver man man nok input fra aktive seilere som har prøvd ulike typer utrustning, sier Gustavsson.
Se flere bilder ved å klikke på billedspesialen under: