SEILmagasinets sommertokt

SØPPEL: Rolf-Ørjan Høgset seiler langs kysten og plukker søppel, og får testet båtene ordentlig. Her i Beneteau Oceanis 51.1 på Vega.

–Mye å gjøre med nye båter

Miljøorganisasjonen «In the same boat» disponerer 14 båter i tøff bruk langs kysten, og erfarer at det er mye etterarbeid med nye båter.

Publisert Sist oppdatert

Vega, Helgelandskysten

SEILmagasinet treffer Rolf-Ørjan Høgset om bord i Beneteau Oceanis 51.1 i Gardsøya gjestehavn ved Vega Verdensarvsenter på Helgelandskysten. Han har ti ansatte og 50 frivillige i sving med å plukke søppel langs kysten, for det meste fra Bergen og nordover til Kirkenes.

Oceanisen på drøyt 50 fot ble kjøpt fra Giramar i fjor sommer, og har vært seilt hardt i et år i all slags vær og med mange ulike folk ombord. Høgset berømmer seilegenskapene til den store Beneteau-modellen, og forteller at han har seilt på kryss med 28 grader relativ vind i stiv kuling. Han er også godt fornøyd med oppfølgingen fra den norske importøren, men sier at det alltid er mye å gjøre med nye seilbåter, enten det dreier seg om Dufour, Hanse, Bavaria eller Beneteau.

–Vi har en liste på 34 punkter til utbedring på denne båten, som vi har sendt til importøren. På Dufour 430 har vi en liste med 50 punkter. Industribåtene bruker mange av de samme leverandørene og er ikke så ulike i kvalitet, mener Høgset, som har bodd i båt de siste fem årene og seilt opp og ned kysten for å holde skjærgården ren.

Blant feilene Høgset påpeker korte skruer i alt interiøret, noen ganger er ikke platene ordentlig festet, laminatene er ofte dårlig behandlet og pyntelister faller av. – Vi bytter ofte selv til lengre skruer, og lakkerer og limer for at interiøret skal holde lenger og tåle vann, sier han.

Ansvar

–Som nybåtkjøper må man vite at det er en jobb å gjøre med å følge opp garantiansvaret for å få båten i ordentlig stand. Importørene står på, men fabrikkene er ikke alltid like flinke til å ta ansvar, mener Høgset.

Som privatmann ville han vurdert å kjøpe en brukt båt fra en dyktig eier, som har luket vekk barnesykdommene, heller enn å kjøpe ny båt. Med bruken til «In the same boat» er det imidlertid best økonomi å kjøpe ny båt, for etter fem-seks år dukker større reparasjoner knyttet til rigg og motor opp. Da kan båtholdet bli dyrt.