North Sails går inn på markedet for seiltøy
Lanserer konkurrent til Helly Hansen og Musto våren 2021
Da Helly Hansen kjøpte Musto i oktober 2017, skapte sammenslåingen en åpning for nye aktører til å komme inn på markedet. North Sails griper muligheten og lanserer avansert seiltøy våren 2021.
Ken Read, North Sails President uttaler:
Vi tror at det nå er riktig tidspunkt å ta denne utfordringen, og startet med å sørge for at vi hadde en med erfaring fra en ledende aktør i bransjen til å lede prosjektet. Vi hyret Nigel Musto, du drar nok kjensel på navnet. Nigel forstår seg på sammensetningen av teknologi, kunst og håndverk som sammen med designdetaljen er avgjørende for suksess. Han var frustrert over mangelen på utvikling av moderne seilklær og viste til at det i annen ekstremsport hadde vært mer innovasjon innen design og teknologi. Det var mye å hente fra disse sportene i tekstiler, design og detaljer, mener han. Det neste trinnet var å få GORE-TEX ombord. Dette var kritisk, siden det er det eneste vanntette, pustende materialet som er tøft nok til en seilbåt. Med GORE-TEX på laget kunne vi møte seilermiljøet, det vi er kjent med fra North Sails gjennom America's Cup, Ocean Race, Vendee Globe og olympiske seilere. Det har ikke manglet på tilbakemeldinger, ideer eller informasjon. Utfordringen har vært å sammenfatte disse ned til det grunnleggende som måtte endres, og hvordan man best kunne endre dem. Det var ikke lett, men nå er vi klare til å dele våre erfaringer med markedet, sier Ken Read.