HELLY HANSEN SKAGEN RACE 2017
Lutter sol, smil og glede
– Fantastisk. Vi har vært utrolig heldige med været, og alle jeg snakker med er veldig fornøyde, sier regattasjef Christian Galtung Gundersen i Bærum Seilforening.
Bortsett fra vindstilla som oppstod da vinden endret retning fra sør til nord, mener Gundersen å ha oppfanget at alle har hatt en flott seilas i Helly Hansen Skagen Race. Tøffest hadde de som kom til Skagen sist – de fikk bankekryss i 10–12 m/sek til Skagen de to siste timene av seilasen.
– Alle jeg snakker med forteller om en flott seilas, og mange beretter om flotte solnedganger og soloppganger. De har hatt fine opplevelser der ute, sier han.
Flåte en begrensende faktor
Helly Hansen Skagen Race startet i år fra tre forskjellige steder; fra Åsgårdstrand, Kristiansand og Marstrand. Tre båter startet fra Marstrand og syv startet fra Kristiansand av de vel 200 båtene som var med i år.
– Det at det er et krav til deltagerne fra Kristiansand at de må ha med seg flåte for å krysse Skagerrak, er definitivt en begrensende faktor når det gjelder deltagelsen fra sørlandsbyen. Det er et løft og en terskel for mange, men at Kristiansand som startsted er kommet for å bli, er det ingen tvil om. Jeg tror også Marstrand vil komme sterkere til neste år når det gjelder deltagelse, sier regattasjefen.
Han forteller at planene om også å inkludere en dansk starthavn i 2018 står fast.
– Dansk TV2 har planer om å følge seilasen til neste år, sier han.
TV2 og Alex Rosen
I år fulgte norsk TV2 seilasen med direktesendinger og oppdateringer, der Alex Rosén, som var deltager i egen båt, var gjennomgangsfigur – fra start til mål. Gundersen er godt fornøyd med dekningen, som også bød på mye humor.
– De viste blant annet en veldig bra oppsummering av regattaen nå i dag på programmet God morgen Norge, sier han.
Det eneste han synes er et skår i gleden, er at trackingen av klassen som Rosén seilte i og som TV2 henviste til, ikke fungerte som den skulle.
Kl 14 i dag er det premieutdeling i Skagen med underholdning av Skagens signatur-gruppe, Susie & Leo og med Alex Rosén. Da skal premievinnere i 14 klasser frem og hente premiene sine utenfor Pakhuset i Skagen havn.
TurGLEDE er en ny måte å konkurrere på
Ved siden av at Kristiansand og Marstrand var nye startsteder, var også klassen TurGLEDE ny i år. Den ble testet i 2016, men i år stilte 10 båter til start. Klassen er fullt og helt basert på tracking, og i denne klassen fungerte trackingen som den skulle. TurGlede er også en klasse som har slått an i Færderseilasen, og prinsippet er at seilerne kan velge starttidspunkt innenfor et gitt intervall og at trackeren registrerer start og innkomsttid.
Det å se på værmeldingen og velge starttidspunkt ut i fra den, blir derved en del av spillet. I år gjaldt det å starte tidlig. Erik Toftenes og mannskapet hans i «Lufelia« startet allerede ved 11-tiden onsdag morgen, og dro på den måten nytte av sønnavinden og fikk kun et kort opphold med vindstille da vinden skiftet fra nord til syd.
I forhold til båtene som startet om ettermiddagen, brukte «Lufelia» tre-fire timer kortere tid til Väderöarna. «Lufelia» tapte imidlertid vel to timer til de øvrige på etappen mellom Väderöarna og rundingen utenfor Smögen, mens alle båtene seilte noenlunde jevnt på den siste etappen over til Skagen.
Best på korrigert tid
En kikk på de korrigerte tidene i de ulike klassene, avslører at Holmestrand-båten «Karma Police» med Øystein Misje som skipper, har seilt et svært godt race. «Karma Police» er en båt av typen Shaw 9 med kjøl som kan vippes mot lo. De hadde over en time bedre korrigert tid enn nest beste båt, som var Erik Krister fra Sandefjord i First 40-en «Flash V».