Seilbåt på henger

Seil lenger via landeveien

Stadig flere har fått øynene opp for trailerbåtlivets fordeler. Med båten bak bilen har du både en seilbåt med større rekkevidde og en campingvogn du kan bo i under land­transportene. Seilas har tatt for seg premissene for et slikt båtliv og testet Odin 820 og Campus 650.

Publisert

Fra utgave 2-2004 Seilas: en tidløs artikkel som nå har blitt tilgjengelig digitalt.

Seilbåter må som regel være spesialtilpasset for å tas på henger, og man må kunne svelge litt ukonvensjonelle former. Trailerbåter har i praksis en øvre grense på 26-28 fot. I alle fall når kravene du stiller er å kunne bruke vanlig bil, og at du kan vinsje båten av tilhengeren uten hjelp fra andre. Trailerbåter i denne størrelsen har som regel bruksmuligheter som ikke står noe tilbake for andre båter, med fullverdig komfort, ståhøyde inne, soveplasser, kokefasiliteter og toalett. Fleksible løsninger er et nøkkelbegrep. Det er forbausende hva man kan få av spesialdesignede båter. Men det finnes selvsagt begrensinger.

Seilbåter

Kompromissene kan gå ut over seilegenskapene, men mange av båtene er lette og rent jolleaktig lekne i en frisk seilas. De fleste båtene har C-kategori på CE-skalaen.

Kjøldybden, ballasten/vekten og riggen avgjør om seilbåten lar seg frakte på tilhenger eller ikke. Trailerseilbåter er utstyrt med en eller annen form for senke- eller vippekjøl, slik at bunnen blir flat og tillater at båten kan vinsjes rett inn på hengeren. Kjølsystemet har i tillegg den fordelen at du kan gå inn i grunne havner, som seilbåter med fast kjøl bare kan drømme om. Enkelte seilbåter tilbys faktisk i utgaver med enten fast eller senkbar kjøl.

Dette må du passe på:

Når du skal sette sammen den ideelle pakken av en trailbar båt er det ikke bare behov og egne ønsker som styrer. Lover og regler setter visse rammer.

Tilhengeren

Den viktigste begrensningen for tilhengeren med båt er at den ikke må være bredere enn 2,5 meter.

Ellers er det selvsagt viktig at tilhengeren er dimensjonert for vekten av båten, inkludert motor og utstyr! Samt at den i tillegg er konstruert eller kan tilpasses for den spesifikke båtlengden og -formen.

Hvis man kjøper en båt på utenlandsk tilhenger, er det viktig å undersøke om den kan godkjennes i Norge. I EU finnes regler som normalt skal sikre at produkter herfra vil gå gjennom her hjemme. Men ikke alltid. Som EØS-land er vi enkelte ganger mer regeltro enn andre europeere. Bremsene bør du be om dokumentasjon av godkjennelsen på. Ellers skal det finnes understellsplater med vitale mål og opplysninger.

Amerikanske hengere er ofte et problem, fordi de kan ha andre bremsesystemer, og for eksempel annen kulestørrelse.

Ombygging er ofte dyrt! Det er lite hyggelig å legge titusenvis av kroner på toppen av investeringen man allerede har gjort. Vær føre var og ta en prat med Vegvesenet.

Bilen

Du kan ikke trekke med deg ubegrenset vekt eller størrelse. Begrensningene for hvor mye tilhengervekt bilen din kan trekke finnes i vognkortet.

Føreren

Begrensningene som ligger på føreren er å finne i sertifikatet. Et vanlig B-sertifikat for personbil med totalvekt opp til 3500 kilo, gir deg i utgangspunktet lov til å trekke en tilhenger på 750 kilo. Hvis imidlertid bilen har lavere totalvekt enn dette, kan man øke tilhengervekten innen rammen av at den såkalte totale vogntogkombinasjonen – bil og tilhenger med båt – ikke overskrider 3500 kilo. Og, selvsagt, at tilhenger med last ikke overskrider det som er angitt som tillatt belastning i bilens vognkort. Og du kan ikke føre tilhenger som har totalvekt større enn bilens egenvekt (bilens totalvekt uten fører). Så hvis bilen eksempelvis har totalvekt på 1800 kilo og tillater 1700 kilo tilhenger, skal man altså være innefor lovlig grense.

Med utvidet BE-sertifikat settes begrensningene til tilhengervekten, får vi opplyst hos Statens Vegvesen, men fortsatt setter personbilen sine tekniske begrensninger for hva den kan trekke. Men her finnes muligheter til å kjøre en 3,5 tonns bil med for eksempel tilhenger på opp mot tre tonn. I alle tilfeller anbefales at man sjekker alle formalia og er sikker på at de er i henhold til reglene.

For å spare vekt er det noen trailbare seilbåter som har tanker for vannballast. Dermed slipper du å trekke rundt på noen hundre ekstra kilo. Når du har satt ut båten er det bare å åpne en kran og slippe vannet inn. Når båten skal opp, finnes forskjellige systemer for å tømme tankene igjen – enten under fart, ved å pumpe eller la det renne ut når båten er oppe på hengeren.

Og riggen kan vippes opp og ned. Det kan gjøres med forskjellige patenter og tar fra en halv times tid. Noen båter er såpass store at de krever rigging. De passer ikke så godt for en rask ettermiddagstur. Likevel har de spesielle trailbare båtene – spesielt seilbåtene – gjennomtenkte løsninger som sparer tid og møye. Riggene fremstår ofte som fullverdige, men lett dimensjonerte, slik at én person klarer å få den på plass.

Ved siden av tilnærmet tradisjonelt konsept, er det siste i markedet at trailbare seilbåter også kan utstyres med store påhengsmotorer og plane i opptil 25 fot. Dermed får man en mye større aksjonsradius. (se egen sak om Odin).

Og det finnes flerskrogs seilbåter som kan trailes. De kan demonteres til lovlig bredde for veien på relativt kort tid.

Seilbåt blir tauet opp på land

Tilhengeren

Båt og tilhenger skal passe sammen! Det er ikke nok å kontrollere at båtens vekt og lengde stemmer med tilhengerens tekniske data. Det finnes alt fra enkle tilhengere for lette, mindre båter, til hengere som har avanserte rulle og vuggesystemer som skal lette sjøsetting og opphaling. Og et mangfold av forskjellige ruller/hjul. Større eller små, med eller uten kulelagre, med eller uten luft. Valgmulighetene er store og tilbudet godt for å lette sjøsettingen.

De minste tilhengerne kan ta en båt på 12-14 fot med et par hundre kilos vekt, er uten bremser og med en pris som starter rundt 5000 kr. For de minste båtene kan man få egne rigger til varehengere, selv om det har tendens til å bli i overkant høyt å vinsje båten opp på slike. Øverst på skalaen finnes hengere som kan ta det størst lovlige av trailbare båter med vekt på litt under 3 tonn, en totalvekt på 3500 kilo, med bremser og en pris som ligger opp mot 50 000 kroner.

Vekten er viktig i forhold til hengerens nyttelast. Det er viktig å være oppmerksom på at motor, bensin og utstyr kommer i tillegg og skal legges til båtens egenvekt. For å unngå skader og overbelastning av båten må lengden også være riktig. Ifølge båtfabrikantene bør maksimal avstand fra bakerste kjølrulle og til enden av skroget være 80 cm. Motorbåt og seilbåt har forskjellig vektfordeling og skrogform.

Tilhengerne skal ikke behøve spesiell omtanke, men det er lurt å prøve å unngå å rygge hjulene ut i saltvann. Enkelte produsenter tilbyr vanntette hjullagre, men likevel…

Bilen

De fleste vil nok prøve å klare seg med den bilen de bruker til daglig. Det er bare å se i vognkortet neste gang, for å finne ut hva du kan trekke med deg. Som eksempel kan nevnes at for Volvos modellspekter ligger spennet for tilhengervekt fra 12-1400 kilo for forskjellige motorvarianter på S40 og V40, mens den større S60 kan taue 1600 kilo. Det samme har V70 og XC70, der bilprodusenten imidlertid jobber med å få økt dette til 1800 kilo.

Citroens C3 kan eksempelvis trekke en tilhenger på 1176 kilo med bremser. Det betyr at man kan ta med en seilbåt på 22-23 fot av vannballasttypen, eller en ikke ubetydelig motorbåt.

For virkelige entusiaster kan det være en tanke å kjøpe bil etter hva båten og tilhengeren krever. Da ender man med firehjulsdrevne biler, eller kraftdoninger på over 3,5 tonn som på tross av sin komfort er definert som lastebiler. Rimelige kanskje, men samtidig krever de at du har lastebilsertifikat. Til gjengjeld kan man trekke i størrelsesorden 4-7 tonn! Det går langt utenpå alle aktuelle båter.

Forsikring

Gjensidige-Nor opplyser at man i utgangspunktet ikke får annen forsikring enn den vanlige båtforsikringen, selv om båten taues. Pass imidlertid på at det er kaskodekning på båten, som vil dekke eventuelle skader på land eller vann. Det som er på tilhengern er ikke dekket av bilens forsikring. Selve tilhengeren går på ansvarsforsikringen på bilen, men kommer det skader på hengeren som du selv er skyld i, må du ha kaskodekning også på denne.

I Norden er det ingen begrensninger ut over de reglene som gjelder her hjemme, men skal du videre ut i Europa bør du ta kontakt med forsikringsselskapet for å forvisse deg om at du har den nødvendige dekningen, og at det ikke foreligger restriksjoner.