Utkikken SEILmagasinet 2

Nå er kysten merket om
De siste fem årene har Kystverket gjennomført en omfattende fornyelse av merkingen langs kysten.
Norge har verdens nest lengste kyst etter Canada. Med øyer og fjorder strekker den seg hele 25 000 kilometer fra nord til sør, mer enn halve veien rundt jorda, og da er ikke Svalbard medregnet.
Denne lange og værharde kysten har gitt navnet til landet, Norvegr, og har vært ferdselsveien siden de første menneskene fulgte iskanten nordover. Her har det vært bygget varder og ledmerker i tusenvis av år, og i nyere tid en imponerende infrastruktur med fyr og staker som skal lose båtfolket trygt forbi grunner og skjær.
Du har kanskje lagt merke til at mange staker og merker langs kysten er blitt byttet ut de siste årene? De siste fem årene har Kystverket gjennomført en omfattende fornyelse av veiviserne langs kysten. Nå er de i inne i sluttfasen av oppdateringen, som vil gi en enhetlig merking av hele kysten.
Enklere navigasjon
I løpet av året skal 1900 lys og lykter være skiftet ut for å tilfredsstille den internasjonale IALA-standarden. Det vil bety en forenkling av seilasen, ikke minst i mørket, ifølge Kystverket.
Men husk at aller viktigst for en sikker seilas, er å studere kartet før du legger ut på seilasen, enten du skal seile om dagen eller natten."
De nye lyktene er mer driftssikre, da nesten alle skiftes over til LED-baserte lyskilder. Fargene rød og grønn er bedre definert med LED-lys, kontra de gamle lyskildene. På denne måten er omleggingen med på å øke sjøsikkerheten langs kysten både for skipsfarten og alle i fritidsbåter, og med endringen følger Norge nå de samme prinsippene som det internasjonale samarbeidet i IALA (International Association of Lighthouse Authorities).
Hurtigbåtmerker med indirekte belysning, såkalte HIB-merker, har erstattet lykter og staker mange steder langs kysten allerede. De store HIB-merkene er nummerert, og numrene er satt i stigende rekkefølge inn mot en havn. Oddetall skal du ha på styrbord og partall på babord.
Om natten lyser sektorfyrene slik at man skal følge hvit sektor mot fyret, og da har man grønn sektor til styrbord og rød sektor til babord. Så lenge båtføreren vet hovedretningen på leden, er det bare å holde seg på riktig side av røde og grønne HIBer. Skulle man komme for langt til styrbord blir sektoren grønn og når man kommer for langt til babord blir den rød.
Seilere med lang fartstid langs kysten vil kanskje oppleve overgangen til ny merking som krevende, men den nye merkingen er ment å være mer intuitiv og enklere å forholde seg til enn tidligere merking. Lyset i de nye lyktene er også designet for å gjøre avstandsbedømmingen til fyret enklere.
Men husk at aller viktigst for en sikker seilas, er å studere kartet før du legger ut på seilasen, enten du skal seile om dagen eller natten. Det gjelder å kjenne igjen merkene som dukker opp for å vite hvor man er til enhver tid. Plotteren er selvsagt til stor hjelp, men viktigst er å følge med på situasjonen rundt båten.
Gode forberedelser er nøkkelen til en trygg seilas.