FØRST: «Jokerman» har gode sjanser for å være først i mål

Hvem vinner Hollenderseilasen?

Det blir hard vind og grov sjø på lørdag. Hollender’n blir krevende.

Publisert Sist oppdatert
KRYSS: Mye vil bli avgjort på den 24 nm lange kryssen til Hollenderbåen.

Den lengste banen er på 48 nautiske mil som vil starte med en lang kryss. Kryssen vil gi hardværsbåter en fordel. Tyngre båter med lavere måletall på grunn av mindre seilareal vil ha en fordel.

På vei tilbake fra Hollenderbåen, så blir det medvind. Det vil favorisere båter som kan plane, men for å plane, må dissen båtene skjære litt, som gir en lengre vei. Det ser ut som at det blir mye styrbord halser på vei ut, og babord på vei tilbake, men vinden skal dreie fra sørvest mot sør, som platter vindvinklen mot mål.

Utfordringen til de lette raske båtene er å utnytte fartspotensialet. Det krever gode seil, og et godt mannskap. Små feil straffer seg hard.

Først til Hollendebåen

Per Ottar Skaaret i X-50 «Jokerman» med tidlig start i shorthandklassen vil nok runde Hollenderbåen først. Elling Rishoff i sin nye Oceanis 51.1 blir spennende å følge. Han seilet fort i starten av Skagen Race når det også blåste mye. Nå får vi se hva denne oppgraderte store og brede turseileren er god for. Kan de virkelig krysse?

På korrigert til er alltid Ludvig Dea med sin Bavaria Match «Ille Moro» sterk, og han liker mye vind. Det gjør også Sigmund Hertzberg i Elan 400 «Kraftkar».  Både båt og seiler klarte seg bra etter ulykken under Asker Rundt. Men det er noen lette båter som kan få det svært gøy hjem, og vinne, om kryssen har fungert optimalt.

I den lille shorthandklassen er det lette båter som kan seile fort hjem, mens tyngre konvensjonelle båter kan gjøre det på kryssen. Vi tror at Yngve Lønmo i J/92 vil være helt i toppen.

Stort mot smått

I den største Nor Rating-klassen er det to store raske båter, og to små raske båter, men det spørs om noen av dem vinner på korrigert tid. Raskest gjennom vannet blir utvilsomt  CNB 76 «Ender Pearl» med Kenneth Bjørklund som skipper. Han kommer til å seile seg opp gjennom hele feltet på kryss, men når neppe «Jokerman» som starter nesten en time tidligere. 

Bjørn William Lindgren i Open 60 «Galactic Viking» har potensial til å seile svært fort hjem, men å unytte båtens fartsmuligheter er svært krevende og farlig.

Kanskje får vi endelig se duellen mellom Elliott 9SS «Overload» og Shaw 9 «Karma Police». Begge de 30-fots lange båtene vil få det jævlig på kryssen ut, men heller ikke lett på vei hjem.

Vi tror at klasseseieren står mellom Xp44, Landmark 43 eller King 40, båten med samkjørt mannskap, og gode resultater fra ORCi NM forrige helg.

Nytt mot gammelt

Nor Rating R6 blir spennende å følge. Her er det eldre X-412 og X-442, som er svært gode kryssbåter, mot nyere Xp 38. Hanse 430 drar fordel av lang vannlinje og det er tre slike båter.  Det er også tre Bavaria Match 42. 

Det blir spennende å følge splitter nye Bavaria C45 mot andre turseilere.

Like båter

Nor Rating R5 er den største klassen med 37 båter. Her er det fem Bavaria Match 35, fire Elan 350, tre First 35 og tre First 36,7.

Men Tommy Bergman i Finngulf 39 «Luringen» er alltid farlig. Overall vinneren av Færderseilasen 2018, Morten Christensen er også en av favorittene.

Flerskrogsbåter

Det stiller også fem flerskrogsbåter. Den raskeste er en trimaran på 35 fot, seilt av Tom Kvalvånes. Reynolds 33, en katamaranen på 33 fot, seilt av Rolf Brock vil også være en av lørdagens raskeste båter. 

 

SEILmagasinet skal følge Hollenderseilasen på lørdag, så følg med her for ferske rapporter. 

 

 

 

NY: Nye «Gode venner» vil vise kryssegenskapene til moderne turbåter med fyldige skrog.
TØFT: Lille «Karma Police» har vunnet Hollenderseilasen tidligere, men kan få det for tøft i år.
BAVARIA: Det deltar mange Bavariar, men bare en i den nyeste generasjonen. Hollenderseilasen blir en tøff test for C45.
STOR: «EnderPearl» vil gå som et ekspresstog på kryss, og kan sette ny banerekord.