RASK: Etter 13 timer var det Brunel som ledet feltet ut fra Hong Kong.

Brunel i tet ut fra Hong Kong

Avstandene er minimale etter 13 timers seiling etter start på sjette etappe.

Publisert Sist oppdatert
SURT: Det blir kryss i flere dager for deltagerne.
SØPPEL: Plast rundt kjølen bremser «Turn the tide», men så lite at de ikke vil stoppe opp, og bakke , for å få det fjernet.

Det blir en lang og krevende etappe fra Hong Kong til Auckland, New Zealand. Det blir mye motvind, og feltet skal gjennom Stillebeltet. Det var her Scallywag seilte seg opp fra siste til førsteplass, og vant etappen på vei fra Melbourne til Hong Kong i januar.

Fra nordøst

Veltet har en kurs øst-sydøst, mens vinden er fra nordøst. Det er grått og surt. Seilerne har på seg fullt seilutstyr. Vinden er på 22 til 25 knop. Båtene har en kurs syd for Taiwan, men kan velge å seile nærme øya for mer komfort. Der vil det være mindre vind, men også mindre bølger.

Om fire dager kommer det ett belte med mindre vind, som båtene vil forsøke å passere på nordsiden.

Plast rundt kjølen

Så langt har det vært ett dragrace. Avstanden mellom første og siste båt er bare 3 nm. Det virker som at fartsforskjellene mellom lagene er blitt mindre. Brunel har valgt en kurs lengs mot nord, og har opparbeidet seg en ledelse på 0,6 nm på Mapfre på andreplass.

«Turn the Tide on Plastic» har virkelig fått smake plastsøppelen i havet. De har en remse med plastsøppel rundt kjølen, men har vurderte slik at de vil tape mer å få dette fjernet, enn å fortsette med søppelet hengende på kjølen. For å få det av, må de seile baklengs.

Skipper Dee Caffari håper at plasten etter hvert skal falle av. «Turn the Tide on Plastic» ligger tre nautiske mil bak lederen, men bare 1,4 bak «Scallywag».

«Vestas 11 hour» står på dekket av et lasteskip. Skaden i baugen skal bli fikset i tid før syvende etappe fra Auckland.

 

Plasseringer

Brunel

Mapfre +0,7 nm

AkzoNobel + 1,1 nm

Dongfeng + 1,4 nm

Scallywag + 1,6 nm

Turn the Tide on Plastic + 3,0 nm

LANGT: Sjette etappe er på 6100 nautiske mi og går gjennom flere klimasoner. Det kan gi strategiske muligheter. Båtene er ventet i mål mot slutten av februar.