Regatta

UNDERTRYKK LØFTER: Vingen, eller foilen, beveger seg raskt gjennom vannet. På grunn av vingens form går vannet raskere på oversiden av foilen. Dette danner et lavere trykk over foilen. Fysikken gjør at det lokale systemet vil utligne ...
KITING: Løftet fra kiten og kroppsvekten er bestemmende for farten til en kiter.
GJENNOMBRUDD: Med et perfekt vingeseil, mye vekt i luften og bare ett veldig langt og smalt skrog i vannet, gikk det veldig fort for USA90 «BMW Oracle». «Alinghi», som var en katamaran med et «vanlig» seil, viste seg å være sjanseløse.
KRENGNING MOT LO 2: Ved å seile med lo-krengning, vil seileren være ekstra godt forberedt til å møte vindkast. Vind-kastet vil bruke mye energi på å løfte båten rettere så nesten hele vindkastet vil gi akselerasjon og stabil seiling.
KRENGER MOT LO 1: På «Vestas Sailrocket 2» er det faktisk le skroget som flyr over vannet, utrolig nok. Dette fordi vingeseilet, som står på le-skroget, i tillegg til den lille horisontale foilen, genererer så mye vertikalt løft at båten vil krenge ...
KRAFTKOMPONENTER: Lo-krengningen gjør at den totale sidekraften får en vertikal komponent oppover. Dette gir et lite løft ut av vannet.
FLYVENDE REGATTASEILERE: I Moth-klassen kan en se hele regattafeltet seile med maksimal fart »på stylter». Man taper fort terreng dersom man ikke klarer å holde seg «oppe».

Hvor fort kan en båt seile?

Hva får en båt til å seile fort? Og hvor fort kan en seilbåt seile? Er grensen nådd? Stabilitet, vekt, foiler og seilareale er ingredien- sene som må optimaliseres. Kan en båt seile i 100 knop?

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER