Regattaseiler fronter hydrogen
Class40-seileren Phil Sharp ønsker miljøvennlige løsninger, og startet et firmas som skal levere hydrogen brenselceller.
Phil Sharp har et selskap som heter OceansLab, og under denne gruppen har seileren startet Genevos som utvikler strømproduserende utstyr basert på energi levert fra hydrogen.
Nå lanserer Genevos sitt første produkt, en hydrogen kraftmodul som gir 8 kW. En av fordelen med dette systemet er lav vekt. Enheten veier 60-75 prosent lettere enn en moderne batteriløsning. Enheten er en selvstendig sak som enkelt kan monteres om bord. Teknologien blir i disse dager vist frem.
Brenselceller og hydrogen vil spille en viktig rolle for ren energi i maritim sektor, mener Phil Sharp, skipper på OceanLab, og teknisk sjef for Genevos. Avfallsproduktet er rent vann.
Genevos skal produsere brenselceller som kan yte fra 8 til 200 kW.
– Fra 2030 må alle fartøy være utslipsfrie og klimanøytrale, og for å møte denne utfordringen må det utvikles ny teknologi, mener Sharp.
Det står ikke noe i pressemeldingen om hvordan hydrogene skal oppbevares om bord. Det oppgis heller ingen vekt eller fysisk størrelse på boksen.