Kvinne i tet
IMOCA-feltet i Transat Jacques Vabre er delt. Noen gikk tidlig vest, mens de fleste gikk videre sydover. Hvem har rett?
Ved kysten av Portugal gjorde IMOCA-seilerne et strategisk valg. De kunne seile en kortere og mer risikofylt, en vestlig rute mot mål i Martinique, eller de kunne satse på passatvinden lengre sør. Routingprogrammet på PCen sa vest, men da må også værprognosene slå til.
Kvinne i tet
Justine Mettraux og Julien Villlion i Teamwork er en av 11 båter som valgte å gå vest. Det setter dem nå på toppen av resultatlisten. Men lederbåten seiler i vind fra sydvest, og kan risikere å måtte krysse mot mål, mens båtene 850 nm lengre sør er i jevn passatvind og holder en høyere fart. Spørsmålet er nå når båtene i sør tar ledelsen. Båtene i nord må gjennom et usikkert område mellom lavtrykkene i nord og passatvinden i sør.
Krysslens
Det er Class 40-seileren Yoann Ricomme og Yann Eliès som ligger best av båtene i syd, men Thomas Ruyant og Morgan Lagravière krysset i morgentimene ratt bak hekken. Feltet i sør krysslenser seg vestover, og dette medfører en lengre distanse for å holde farten oppe.
Yoann Ricomme tok plassen til Sébastien Simon på Paprec Arkéa, men Simon har funnet seg ny sponsor og ligger på en sterk femte plass. Simon har også satset på nordlig rute, og det spørs om den gode plasseringen vil holde.
Seks båter ute
Det er nå seks av 40 båter som har brutt. Fire av disse seiler nye båter og og tre har vært blant favorittene. Maître CoQ V med Vendee Globe vinner Yannick Bestaven som skipper fikk og Ocean Race seiler Paul Meilhat i «Biotherm» fikk ødelagt sitt storseil.
Charlie Dalin i nye «Macif» har et helseproblem, og sa før start at han kun ville starte for å få med seg viktig poeng, og seilte hjem rett etter start.
.
Les også