Rekordmange IMOCA i Route du Rhum
IMOCA-klassen er den mest interessante i Route du Rhum. Den vil bli viktig for Vendee Globe-satsningen, og for de få båtene som også skal seile The Ocean Race.
Aldri før har det vært samlet så mange IMOCA-båter på startlinjen, og feltet viser seilsportens enorme styrke i Frankrike. Det er større enn noen gang, og for franskmenn er Route du Rhum det største.
Syv nye
Det deltar hele syv splitter nye IMOCA i Route du Rhum, hvor to av dem skiller seg fra resten. De fem andre kan beskrives mer som en justering av designet fra forrige generasjon. Det er Jerimie Beyou med nye «Charal» og Boris Hermanns nye «Malizia» som er full av nye ideer. «Charal» med spesielle ror som gjør at den skal kunne fly bedre, mens «Malizia» er bygget kraftigere, og har kompensert vektøkningen i skroget med mindre vekt i kjølen. Stabiliteten vil komme mer fra foilene.
Fire av de nye båtene er videreutviklinga av «Apivia» og «LinkedOut», konstruert av Verdier. Det er Kevin Escoffiers «Holcim – PRB», Maxime Sorels «V & B Monbana – Mayenne», Yannicke Bestavens «Maitre CoQ V» og Paul Meilhats «Biotherm».
Sam Davies nye «Initiatives-Cæur» er en Sam Manuard design.
En klar favoritt
Det er Charlie Dalin og hans «Apivia» som har imponert mest etter Vendee Globe, og det er hans båt som har satt den nye standarden. Charlie Dalin er en klar favoritt, selv om han seiler en båt av en tidligere generasjon.
–Jeg er ikke med for å vinne. Jeg er med for å lære. Ingen av oss med nye båter har seilt dem i mer enn 40 knops vind, sier Boris Hermann. Han skal også delta i The Ocean Race, og for ham blir det viktig å få båten fem og tilbake intakt. Også Kevin Escoffier og Paul Meilhat skal seile The Ocean Race. Der er Charlie Enright favoritt med nye 11th Hour Racing Team. Enright skal ikke seile Route du Rhum.
Tøff start
Route du Rhum starter på søndag. Prognosene sier vind fra sydvset som vil gi slør den første biten, før de får økende vind rett imot natt til mandag. Mandag ser ut til å bli grusom, med 20 m/s rett i mot. Kursen vil nok bli vest-nordvest mot Irland, før de kan slå må en vestadreining å komme seg sydover.
Nye IMOCA
Navn | Skipper | sjøsatt | Konstruktør | |
11th Hour Racing Team | Charlie Enright | 2021 | Guillaume Verdier | |
Bioterm | Paul Meilhat | 2022 | Guillaume Verdier | |
Charal | Jeremie Beyou | 2022 | Sam Manuard | |
Holcim-PRB | Kevin Escoffier | 2022 | Guillaume Verdier | |
Initiative-Cæur 4 | Sam Davies | 2022 | Sam Manuard | |
Maitre Coq V | Yannick Bestaven | 2022 | Guillaume Verdier | |
Maliza-Seaexplorer | Boris Herrmann | 2022 | VPLP | |
Paprec Arkea | Yoann Richomme | Under bygging | Antoine Koch et Finot-Conq | |
V and B Monbana – Mayenne | Maxime Sorel | 2022 | Guillaume Verdier |
Omdøpte IMOCA med foiler
Navn | Skipper | Gammelt navn | sjøsatt | Konstruktør |
Bureau Vallee | Louis Burton | L’Occitane» | 2020 | Sam Manuard |
Fortinet-Best Western | Romain Attanasio | Gitane 16 | 2015 | VPLP/Verdier |
Gentoo | James Harayda | Hugo Boss | 2007 | Finot-Conq |
Groupe Apicil | Damien Seguin | Safran (Maitre Coq) | 2015 | VPLP/Verdier |
Hublot | Alan Roura | Hugo Boss | 2019 | VPLP |
La Mie Caline | Arnaud Boissieres | Fonica | 2010 | VPLP/Verdier |
Macsf | Isabelle Joschke | Safran | 2007 | VPLP/Verdier |
Medallia | Pip Hare | Bancque Populaire | 2015 | VPLP/Verdier |
Monnoyeur | Benjamin Ferré | Macif | 2011 | VPLP/Verdier |
Nexans-Art & Fenetres | Fabrice Amedeo | No Way Back | 2015 | VPLP/Verdier |
Prysmian Groupe | Giancarlo Pedote | St-Michel-Virbac | 2015 | VPLP/Verdier |
Teamwork | Justine Mettraux | Charal | 2018 | VPLP |
Guyot Environnement | Benjamin Dutreux | Hugo Boss | 2015 | VPLP/Verdier |