Transat Jacques Vabre
Kryss eller vestover?
Krevende forhold for de 59 båtene som har satt kurs for Brasil.
Det blir neppe 10 døgn til Salvador de Bahia som Alex Thomson i «Hugo Boss» antok. «Hugo Boss» har alt vist sitt enorme fartspotensial, men vil i løpet av dagen stoppe opp og miste sine fordeler med store foiler. De antatt raskeste slet mot de eldre båtene ut fra start hvor det var kryss, men da båtene kom i åpent farvann med vind fra nord-øst seilte Hugo Boss i 20 knop, mens de fleste andre holdt seg under 15 knop.
LES: Håper på å knuse rekorden
Enorm lavtrykk
Vanligvis er det høytrykk ved Azorene som gir nordavind langs kysten av Portugal og ned til Kanariøyene hvor det kommer i passatvinden. Nå er det et lavtrykk i området som ser ut til å holde seg vest for Azorene i hele uka. I løpet av uka vil også vinden forsvinne rundt Madeira, så båtene kan ikke velge ordinær rute, men må gå lengre vest. De raske foilerne må kanskje seile en lang omvei, mens båter med bedre kryss- og lettvindsegenskaper kan få en fordel.
Tekniske problemer
Av de nye IMOCA-båtene er det ikke uventet «Hugo Boss» og «Charal» som ligger i tet, men de andre nye ligger skuffende langt bak. Charlie Dalin i «Apivia» ligger på 11. plass, men seiler fortest av alle. Sebastien Simon i «Arkea-Paprec» ligger som nummer 13, men startet med bare en foil. Nå seiler de på babord halser, og har glede av foilen på styrbord side som er intakt. Thomas Ruyant i «Advens for Cybersecurity» er sist, men var innom Cherbourg for å fikse sylinderen til autopiloten.
Det blir interessant å følge amerikaneren Charlie Enright i «11th Hour Racing». Han har kjøpt gamle «Hugo Boss» som treningsbåt for The Ocean Race.
LES: Stiller uten foil