Dufour med vinkjeller
Den nye 40-foteren imponerer i stil og detaljer. Vi fikk en omvisning i Dusseldorf.
Düsseldorf, Tyskland
Dufour 405 er verftets siste modell og tetter hullet mellom 385 og 425 i Dufour Grand Large program. Båten har mange fellestrekk med de største modellene 485 og 525, men også fra Dufour 45, en båt som hadde verdenspremiere under Båter i Sjøen i Sandvika i fjor høst.
Ny stil
Elegant og litt tradisjonelt har vært Dufours kjennetegn. På deres nye modell har stilen blitt mer moderne, men fremdeles elegant. Skapdørene har fått fronter med bue, den samme buen går igjen på lister og gripehåndtak.
Fin planløsning
Båten har den planløsningen en 40-foter bør ha for å konkurrere i dette markedet om dagen. Stor eierlugar foran med eget bad, og to lugarer bak samt et bad nummer to som gjeste do. Volumet imponerer og vi tør å påstå at det dette er den største 40-foteren i markedet.
Båten leveres også med to lugarer.
God bysse
Båten har en moderne innredning med langsgående bysse, men i motsetning til konkurrentene har Dufour laget byssa som en L, men en øy ut i forkant av kartbordet. Det gjør at båten har markedets største bysse. Den er også godt utnyttet med bla plass for flasker i bak kant av vaskene/ovnen.
Lys og luftig
Dufour har valgt å bruke to vinduer i skroget ved byssa og salongen. Det gjør at du har svært godt utsyn fra sittehøyde i salongen. Vinduene i hytta har blitt større og båten har fått flere luker på dekk.
Doble ratt
Dufour kom med doble ratt for feler år siden på sin 38-fots modell og satte en ny standard i bransjen. Jeg husker godt hvordan mine små barn satt pris på dette under testen vi gjorde. For første kan kunne de styre en så stor båt, fordi nå kunne de stå helt ute til siden å få god oversikt fremover. Doble ratt har sine svakheter ved at presisjonen i styringen blir dårligere, men på en familie båt som dette er det bare et stort pluss. Fremromligheten i cockpiten blir formidabel.
Nytt på den nye Dufouren er at rattene er vinklet litt fremover. Dette er nok gjort for å få bedre armbevegelser. Hvordan det fungerer må vi komme tilbake til etter å ha prøvd båten på sjøen. Plassen bak rattet kunne med fordel ha vært litt bedre.
Båten har et stort cockpitbord med lys. Akter åpnes hekken som en lem og blir en stor badeplattform. Det gjør cockpiten enda større i en utehavn.
Miljøvennelig
Dufour tar miljøet på alvor og nyheten har fått den franske båtbransjeforeningens blå merke. Båten har kun FSC sertifisert treverk, siste generasjon motor med mindre partikkelutslipp, og utstyr for å spare strøm og ferskvann.
Ikke billigst
Dufour skal ha 124 900 euro for båten. Det betyr at den vil koste 1,3 millioner uten utstyr med normal eurokurs. Dufour ligger et hakk over Beneteau, Jeanneau, Hanse og Bavaria, men så ligger også finishen og stilen ett hakk over også. Det blir svært spennende å se hvordan det norske markedet tar i mot denne båten.