STRØM: Litiumbatterier gjør båtlivet enklere og mer komfortabelt.
NOK: For å kunne ligge to døgn i naturhavn trengte vi toppladete batterier. For å lade blybatteriene 100 prosent kreves landstrøm. I sommer har landstrømkabelen ligget i cockpitbenken ubrukt.
LADNING: Med nesten 58 A fra motoren blir batteriet fullt før fenderne er tatt inn. Dagsforbruket er dekket på under en times motorbruk. Dessverre viser ikke batterimonitoren fra Nasa kapasiteten på et litiumbatteri.
LADNING: Batteriene mottar strøm. En kraftig dynamo er smart. Med ekstern laderegulator, som denne fra Java Sea, blir resultatet optimalt.
LETT: Johan Fredrik Bruenech i Makspower monterer ett batteri på 13,8 kg som erstatning for en batteribank på 50 kg.
EKSTRA: For strømslukere er det en god ide med ekstra dynamo på batteriet. Her produseres det 3,2 kW, eller 260 A med strøm rett inn i batteribanken.
BILLIG: Litium er ikke bare aktuelt i bil og båt. Tesla har lansert Powerwall for hjem, og flere konkurrenter følger etter. Et 10 kWh Powerwall-batteri koster 26 000 kroner. Tilsvarende energilagringkapasitet kjøpt i båtbutikk vil ha kostet over 40 ...
RISIKO: Gina Lillemork Nilsen og Lars-Fredrik Moe-Helgesen kjøpte fire 1000 Ah 3,2 volt batterier på internett. Her med ett av dem.

Litium løser strømproblemer

Først etter å ha brukt litiumbatterier vil du forstå hvor begrensende blybatterier er. En nye epoke av båtlivet har startet med litiumbatterier.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER