LØSNET: En stor del av skrogets laminat ble revet vekk.
LAMINAT: Oyster har et enkeltlaminat undervannlinjen, og sandwich over.
HEVET: Båten er nå på land for å bli grundig undersøkt. Verftet lover å utgi raport når alle fakta er på bordet.
KJØL: Båten har et dybt kjølsvin. Delen øvre delen av kjølen bygget i glassfiber ble revet løs.
ILLUSTRASJON: Slik har den russiske utgaven av Yacht fremstilt båtens kjølkonstruksjon.

Innrømmer produksjonsfeil

Oyster brukte en ny kjølkonstruksjon som ikke holdt, og resulterte i at Oyster 825 «Polina Star III» mistet kjølen og sank.

Publisert Sist oppdatert
OYSTER: «Polina Star III» var en Oyster 825 med ombygget hekk. Her er søsterbåten «Maegan» som nå seiler ARC.

20 kvm stort hull

Skipperen har beskrevet hendelsen i detalj. Du finner den her. (kun for abonnenter og dagspass)

 

Sepesialtilpasset

«Polina Star III» er en Oyster 825 med byggenummer to. Båten er spesialtilpasset. 82-foteren var blitt strukket til 90 fot og hadde fått en forlenget klassisk hekk.  For å kompensere for økt vekt akter, er det lagt til ballast i baugen. «Polina Star III» har en en meter kortere mast enn byggenummer en.

Oyster 825 er en relativt ny modell. Det er i dag blitt levert fem slike båter, og ro av de tre nye deltok i ARC.

Feilkonstruksjon

Verftet har sammen med eksperter og med eierens interesser sett på vraket av båten som ble havet i oktober. Oyster påpeker at hendelsen med «Polina Star III» er den eneste alvorlige hendelsen i verftets lange historie.

Verftet har også undersøkt Oyster 825 byggenummer en og byggenummer tre, og funnet mulige svakheter i konstruksjonen. Disse båtene er blitt forsterket. Byggenummer fire var i produksjon når hendelsen inntraff.

Denne modellen har en annen løsning for oppbygging av skrogets indre struktur. Løsningen som er brukt er godkjent av klassifiseringsselskap, men har svakheter.

Den tekniske løsningen vil ikke lenger bli brukt, og alt fra byggenummer fem er dette forandret, og blir bygget etter verftets velprøvde løsning, brukt på over 800 båter.

Ingen fare

Verftet håper at undersøkelsene vil føre til at Oystereiere føler seg trygge. Verftet beklager for bekymringer hendelsen har medført. Beklager for at det har tatt tid å gjøre undersøkelsene, og håper på forståelse.

Verftet er svært fornøyd med at Oyster 825 byggenummer tre og fire har krysset Atlanterhavet i ARC, og at eierne har full tillitt til yachten. Det deltar hele 18 ulike båter fra Oyster i ARC dette året.

 

Du finner verftets pressemeldinger her

• Update on Polina Star III, Southampton, 08 December 2015

• Update on Polina Star III, Southampton, September 11 2015

• Update on Polina Star III, Southampton, July 24 2015

 

HEVET: Båten er nå på land for å bli grundig undersøkt. Verftet lover å utgi raport når alle fakta er på bordet.
KJØL: Båten har et dybt kjølsvin. Delen øvre delen av kjølen bygget i glassfiber ble revet løs.