Tror på dobling av seilbåtsalget
Beneteau-importør Harald Korn (bildet) tror på en dobling av seilbåtsalget i Norge i årene som kommer.
Salon Nautic, Paris
I år leveres det 70-80 nye seilbåter i Norge. Med ni leverte båter har Beneteaus norske importør, Giramar, en markedsandel på 11 prosent av det norske seilbåtmarkedet. Giramar-sjef Harald Korn har en ambisjon om å selge rundt 40 båter i året.
–Vi har et mål om 20 prosent markedsandel, og jeg tror at markedet for nye seilbåter vil ligge rundt 200 båter i året i årene som kommer, sier Korn til SEILmagasinet.
I toppårene fra 2006 til 2008 ble det årlig solgt rundt 1000 nye seilbåter i Norge. Så falt salget til en foreløpig bunn på rundt 50 båter i fjor.
Med økonomisk oppsving i både USA og Europa har seilbåtprodusentene nå problemer med å levere nok båter. –Vi har solgt to Oceanis 50.1 med levering i 2019, sier Korn.
Les også: Mer fart i seilbåtsalget
Vi står foran nye Figaro 3 på båtutstillingen i Paris og snakker om trender i båtmarkedet. Oceanis 50.1 representerer en ny generasjon skrogformer med rundere bauger og knekk i skutesiden, samt bred hekk og doble ror. Beneteau lar kundene velge mellom ulike alternativer for kjøl og rigg i forhold til planlagt bruk av båten.
Foiler
Figaro 3 er også et eksempel på utviklingen i seilsporten. Entypebåten bygges med foiler, som først og fremst skal redusere krengingen dermed tillate mer kraft i seilene. Den ti meter lange båten har et storseil på 40 kvadratmeter med fathead-topp og en assymetrisk spinnaker på 105 kvadratmeter. Med en samlet vekt på 2,9 tonn og kjølvekt på 1,1, hvorav mesteparten i en bulb nesten to meter under båten, planer den på kryss.
De tidligere Figaro-modellene har slått an i Frankrike. Ifølge Korn har tre nordmenn uttrykt interesse for båten, men han tror at den er for ekstrem for å oppnå noe salgsvolum i Norge. Den utstilte båten er prototype, og noe pris er ennå ikke kjent.