SJØEN FOR ALLE

MESSA: Vi traff elbåtentusiast Even Øiestad sammen med Håkon-Ingvaldsen fra Farco på Sjøen for Alle.

På jordmomseiling med elmotor

Even Øiestad og Marianne Asdgaard planlegger utslippsfri langtur. Hos Farco fant de løsningene som må til.

Publisert Sist oppdatert
GRESK: Paret seiler en Atlantic 49 byget i 1995.
ENERGI: «S/Y Alvejakten» blir utstyrt med litiumbatterier fra Winston. Motoren skal ha 48 volt, og batteribanken vil bli bygget opp av 32 celler på 800 Ah.
KRAFT: Øiestad har valgt en 20 kW elmotor fra Bellmarine. Det er en effektiv børsteløs AC-motor som også kan lade betteriet under seil.

Paret har en Atlantic 49, en turseiler bygget i Hellas i 1995. Båten med navnet «S/Y Alvejakten», ble kjøpt brukt i Hellas, og etter noen år i Middelhavet ble hjemmehavnen flyttet Grand Canaria. Siden 2013 har paret planlagt jordomseiling, og båten har kontinuerlig blitt oppgardert.

Nå er det store valget tatt. Dieselmotoren skal ut, og erstattes av en 20 kW elektrisk motor. 

For roens skyld

– Drømmen er å våkne opp i en uthavn og ta morgenkaffen på dekk uten å ofre en tanke på jerrykanner, dieseldyr, reservedeler, oljefilter, dynamo, gasslekkasje, åpningstider og hvor der er mulig å få påfyll av diesel, forklarer Even Øiestad. Vi møter ham under Sjøen for Alle sammen med Håkon Ingvaldsen fra Farco. De har startet med å ta inn elektriske motorer fra Nederland, motorer som passer bra for Atlantic 49.

Store batterier

«S/Y Alvejakten» har alt fått 400 Ah litiumbatterier for forbruk. Det tilsvarer 5 kWh. For elmotoren skal det monteres en batteripakke på 40 kWh. Energimengden tilsvarer batteriet på siste generasjon Nissan Leaf, og Renault Zoe. Til sammenligning har største batteriet til Tesla 100 kWh. På full fart vil batteriet holde i to timer.

Med 5 kW energi, så vil det være nok kraft for å gi 5-6 knops fart. Det vil gi en rekkevidde på 40-50 nautiske mil.

– Vi er opptatt av miljøet og hvor stort fotavtrykk vi setter i miljøregnskapet, uttrykker Øiestad.

Lader under seil

«S/Y Alvejakten» vil bli utstyrt med flere kilder for tilføring av energi. For seil, under gode forhold, vil propellen lade 1-2 kW. Båten blir også utstyrt med store solcellepaneler, som til sammen kan gi opp mot 1,2 kW.

Båten blir også utstyrt med vindgeneratorer som kan gi til sammen 1,1 kW. I tillegg har båten en slepeganerator som gir 100 W.

– Når vi seiler fylles «tanken» med propellen, miljøvennlig, og helt uten daglige driftskostnader, sier langturseileren.

Heller ikke gass

Paret vil også benytte strøm for matlaging. Båten vil bli utstyrt med mikrobølgeoven, samt induksjonstopp. Paret er veldig imponert over trykkokerens muligheter, og vil benytte dette for effektiv matlaging.

– Varmtvann er en utfordring. Det mest effektive er å varme opp vannet i dusjhodet, forklarer Øiestad.

– Det å gå for en elektrisk løsning betyr å tenke alternativt. Vi tar skrittet inn i fremtiden og tilpasser oss livet om bord med elmotor, og benytter sol og vind som energikilde, forklarer langturseileren.

Båten vil bli bygget om i høst. Turen over Atlanterhavet stater fra Kanariøyene i desember 2018. Paret har planer om å lage videoer og legge ut hendelser på sosiale medier. Du finner med på www.alvejakten.no