Moody med en mindre modell
Moody 41 DS viser at konseptet fungerer i mindre størrelser også.
Når Hanse kjøpte Moody i 2007 vraket de alle modellene fra det tidligere engelske verftet, og lanserte Moody 45 DS. Båten var banebrytende da den kom, og kan beskrives som en moderne motorseiler. Båten holder seg godt, selv om den nå er 11 år gammel.
To år senere ble det lansert en 62-foter etter samme konsept, en båt som nå er ute av programmet. I 2013 ble Moody 54 lansert.
Planen er at Moody 41 DS skal seile til sommeren i følge den tyske forhandleren som har publisert tegningene av båten.
Egnet for Norge
Dekkshusbåter er populære i Norge, og Moody er i dag en av få som bygger motorseilere. Konseptet kan beskrives som en moderne Nauticat som nå er borte fra markedet. Moody er store og kostbare. Selv om prisen ikke er kjent så vil en 41-foter gjøre at konseptet blir tilgjenglig for flere.
To lugarer
Moody 41 DS har mye til felles med moderne motorbåter. Salong og bysse er i et digert styrhus, mens lugarene er en trapp ned. Salong og ckcpit ligger på samme nivå, slik som på en katamaran.
Den store forskjellen mellom 41 og 45, er at det blir bare to lugarer i den lille, men to bad. Under dørken i salongen er det god plass til teknikk og maskin, akkurat som en motorbåt.
Selvslående fokk
Moody 45 overrasket positivt da vi seilte båten i 2008. Også 54-foteren utmerket seg da vi seilte den i 2014.
Moody 41 får et skrog akkurat under 12 meter, og er derfor egentlig 40 fot. Bredden er på 4,2 meter, og holdes hele veien til hekken. Båten blir også mer fyldig i forskipet enn 45-foteren. Båten vil få ett seilasreal på 85 kvm, og forseilet vil være selvslående.
Noen data
LOA 12,50 m
Skrog 11,99 m
Bredde 4,20 m
Dybde 1,85 m
Vann 400 liter
Disel 210 liter
motor 80 hk Yanmar
Seilareal 85 kvm