Ny Pogo skal fly
Proto-klassen i Mini Transat får ny interesse nå som foiler er tillatt.
Foiler ble først brukt i Mini Transat, men reglen tillatte en maksimalbredde på tre meter, inkludert foil. En smal båt med DSS-foiler ble utviklet for regattaen i 1013, men konseptet fungerte dårlig, og eieren valgte å ikke starte. DSS-foilens hensikt var å gi stabilitet.
Simon Koster utviklet også sin « Eight Cube» med foiler vinklet innover. Denne foilen skulle gi løft.
Ny regel i 2017
Foiler utover skrogets bredde ble tillatt i klassen alt fra 2015, men under regattaen i 2017 så var det bare spede forsøk på foiling. SEAir utviklet en Mini Transat båt som fløy i 2017, men mer som et testkonsept. Båten deltok ikke i regattaen over Atlanteren i 2017. De beste seilerne har heller valgt serie-klassen med serieproduserte båter, fordi det gir mer tid på vannet, og mindre mekk. Serie-båtene er også langt billigere med fast kjøl og aluminiumsrigg.
Pogo regjerte serie-klassen i 2017, mye fordi produsenten organiserte treninger for Pogo 3-båtene.
LES: Foiler tillatt i Mini-Transat
Verdier design
Pascal Conq har tegnet de fleste Pogo-båtene, men fikk ikke oppdraget til Pogo 3, Det var det Guillaume Verdier som fikk. Pogo 3 er verftets nye Mini Transatbåt for serieklassen, lansert i 2015.
SEILmagasinet seilte Pogo3 i 2015, les: Klar for havet i 21 fot.
Nå bygger Pogo en båt for proto-klassen. Det var dette verftet levde av da det ble startet på slutten av 80-tallet og inn til midten av 90-tallet. Båten er støpt i form, så det er mulig å bygge flere, men da SEILmagasinet besøkte verftet i september var det ikke signert noen flere kontrakter.
Produktutvikling
Det er Tanguy Bouroullec som blir skipper på den nye protoen fra Pogo. Han ble nummer fire i serie-klassen i forrige Mini Transat, og også sønn av verftets eier, Christian Bouroullec. Christian startet selv so Mini Transat-seiler, og deltatt mange ganger. Å utvikle en proto er svært dyrt, derfor har det vært få nybygde båter de siste årene, men Christian Bouroullec tar kostnadene.
– Å bygge en slik avansert båt, i ren karbon, gir også verdifull kunnskap som vi kan overføre til andre prosjekter, forteller Christian Bouroullec til SEILmagasinet.
Proto i MiniTransat-klassen har blitt en arena for å utvikle ny teknologi og løsninger. Kjemiselskapet Arkema bygde i 2016 en båt med en ny type bindemiddel hvor termoplast erstatter epoxy. Det gjør resirulering enklere. Denne båten har også foiler og en spesiell vingmast.
LES: Denne kan revolusjonere båtindustrien.
LES: Denne er revolusjonerende på mange måter
Mester på foiler
Er det en som har peiling på foiling, så er det Verdier. Han stod bak båten Team New Zealand vant America’s Cup med og har vært med å utvikle konseptet bak båtene som skal brukes i neste America’s Cup.
Den nye Protoen fra Pogo skal kunne løftes helt ut av vannet, men den skal også seile bra når den ikke foiler. Den får en scow-baug for å gi maksimalt med stabilitet fra skroget. Båten får også innhule linjer, noe også Pogo 3 har. Enda mer ekstreme innhule linjer har Verdier gitt nye Sun Fast 3300