Sail GP – kanskje til Skandinavia
Serien skal utvides fra seks til syv lag, og det nye laget kan komme fra Skandinavia.
Sail GP er over for 2019 og serien for 2020 er under planlegging. Det eneste som er sikkert er at den starter i Sydney i slutten av februar, slik som sist, og at de ønsker å holde arrangementene på samme steder som i år. Det betyr San Francsico, New York, Cowes og Marseille.
Larry Ellison har spandert
Sail GP er det America’s Cup hadde vært om ikke New Zealand hadde vunnet. Larry Ellison forsøker å skape seilingens svar på Formula 1, men så langt har amerikaneren betalt det meste. Det skal ha kostet 50 milioner dollar i følge nyhetstjenesten Tip & Shaft. Nå er arrangørene ute for å finne sponsorer. Rolex er alt med. Det er også Land Rover, og Ellisons selskap Oracle.
Klokka tikker
Det er meningen at hvert lag skal finne hver sin sponsor, men slik har det ikke blitt. Den opprinnelige planen var å gi det fem år, men nå er det press på lagene om å få finaniseringen i orden, i følge Tip & Shaft. De som ikke finner midler vil forsvinne.
Sail GP har blitt til under veis. Det var ingen mål på å trekke store mengder av publikum. I snitt har det vært 20 000 til 40 000 tilskuere per runde, med billettsalg opp mot 2000 per dag. Å arrangere i Marseille kostet 4 millioner dollar. For å trekke mest mulig folk, ble inngansbillettene solgt for bare 25 euro.
Utvikling
Båtene som brukes i SailGP er alle like, og er en utvikling av AC50, båtene som ble brukt på Bermuda under America's Cup. Største forskjellen er at disse har batterier og motor som pumper trykk til hydraulikken. I America's Cup måtte seilerne pumpe trykk, og det var en konstant jobb for fire av seks om bord.
Båtene som har blitt brukt har vært i en kostand utvikling. Alle data fra båtene er fri for alle seilerne, og alle modifikasjoner kommer alle lagene til gode. I Marseille hadde alle båtene fått skjermen på innsiden av vingemasten.
Nå utvikles det nye vinger til båtene. De nye får en modular midtseksjon. I lett vind vil vingen være 29 meter høy, i mellomvind vil den være 24 meter som i dag, i i hard vind kan den redusres til 18 meter. Det gjør at båtene nå kan seiles i et større vindspekter.
Sverige eller Danmark
I artiklen til Tip & Shaft kommer det frem at det bygges en syvende båt, og at denne antagelig vil bli seilt av en Skandinavisk land, Sverige eller Danmark. Vi har hørt rykter om et at flagget til landet som skal bruke den nye båten er rødt, og håpet på Norge, men antagelig er det Danmark.