SJEKK: Anders Almèn har opplevd at skroget buler inn i akterkant av kjølen fordi vektbelastningen fra skroget har vært for stort.

Mange moderne seilbåter står feil på land

Marinaer har ikke fulgt med på utviklingen. Moderne båter krever mer støtte sier eksperter.

Publisert Sist oppdatert

Anders Almèn driver Gåshaga båtopplagsplass i Stockholmsområdet, og selger Dufour i Sverige. Han har fulgt publisiteten rundt rettsaken mot Dufour i Fredrikstad og mener at både Dufour og de båter fra de fleste verft ikke tåler å bli satt på land slik den båten omtalt i rettsaken har stått. Almèn får støtte fra en norsk ekspert, Are Wiig, som selv har sett slike skader i sine oppdrag som takstmann for forsikringsselskap. 

Konstruert for å flyte

Utviklingen har gått mot bredere båter med flatere bunn. Mens skrogene har økt i vekt, har kjølene blitt mindre. Tidligere var vekten sentrert rundt kjølen. Med brede hekker blir de moderne båtene baktunge på land. Båtene er konstruert for at kjølens vekt virker nedover i skroget. Når båten står på land er det skroget, mede en vekt 3-4 ganger kjølens vekt, som presser seg ned over kjølen. Dufour 405 veier 8 990 kg, hvor kjølen utgjør 2 340 kg. Med pikkpakk under dekk, og snø på dekk, så øker vekten. 

Juridisk dilemma, Les hva vår jussekspert sier om vinterforvaring av båter. 

Ikke oppdatert

– Jeg opplever at ikke alle marinaer følger med i timen, og gir moderne båter for dårlig støtte. De gangene jeg har påpekt det har jeg fått tilbake at moderne båter ikke er velkomne på slippen, erfarer Wiig. En støtte under båten, gjerne rett under akterspeilet ville hjelpe mye. Det vil ta opp den økte vekten de moderne båtene med bred rumpe har fått. En støtte helt bak er heller ikke i veien når båten skal stoffes. 

Vi skrev om oppbevaring av båter på land i 2011. Den gangen anbefalte eksperter at mesteparten av vekten skulle være på kjølen. 

Uavhengig av verft

Alle båter med bredt skrog, flat bunn og liten kjøl vil trenge støtte under skroget, hevdet Wiig, noe også Anders Almèn erfarer. Verftene har kanskje ikke gjort opplysningsjobben som kreves på dette området. I brukermanualen fra Dufour står det av båtens kjøl skal ta mesteparten av vekten når den står på land. I rettsaken i Fredrikstad uttalte Dufours direktør Salvatore Serio, at båtens kjøl bare skal ta en del av skrogets vekt. 

I Norge er det blitt vanlig at båter står med masten oppe om vinteren. Det øker sjansen for at båter kan velte på land under vinterstormer. Det blir derfor en vanskelig avveining om støttene til båtens skal hindre kreftene i sideretningen, for å forhinre velt, eller under, for å gi bedre støtte for skroget. 

Sjekk pressenningen etter all snøen i vinter, les vår sak om vinterbeskyttelse av båten

 

 

UTSATT: En kloss bak på en slik bulbkjøl vil virke som en vektarm på skroget, derfor bruker Almèn bare en kloss midt over kjølens plassering på skroget.
ENIG: Are Wiig er enig med Anders Almèn og Dufour. Svært mange båter blir skadet av å stå på land om vinteren.
HEKK: Støtte på hekken avlaster vekten på kjølen. Her er den heller ikke i veien for bunnstoffing.
BRUKERMANUALEN: Dufour anbefaler noe annet enn hav som blir levert med båten. Her ett utdrag fra båtens brukermanual.
UTSATT: Moderne båter har en form som krever bedre støtte på land. Opplagsplasser henger etter.