Gjør-det-selv

TØRT: Vannet renner i hvert fall ikke inn lenger igjennom vinduene. Klart glass gir også mer lys og bedre sikt enn sotete vinduer.
TILDEKNING: Presenning over dekk hindret fukt inn i båten. Den holdt også på varmen under lamineringen.
FRES: Vinduene fremover var mest utfordrende. Her har glasset en knekk. Innsiden av vinduene ble lukket for å hindre støv inn i båten.
MALING: Overbygget ble pusset og malt. Ved å blande hvitt med off white fikk jeg korrekt farge.
KLAR: Jobben ferdig. Klart glass slipper langt mer lys inn under dekk enn sotet glass, og det gjør det trivligere. Sikten ut blir også suveren.
1. FAST: De gamle vinduene var løse noen steder, men satt som f… andre steder. Under demonteringen løsnet både laminatet bak glasset og annet glass sprakk.
2. SKRAPING: Limrester satt hard. Jeg valgte å ta vekk den storte stripen bak vinduene. Skrape og pussemaskin gjorde jobben.
3. TUSJ: Nye vinduer ble produsert med gamle som mal. Vinduene ble brukt som mal for å tegne spor for nedfresing.
4. FRES: Overbygget er lagd i sandwich med solid tykkelse. Overfres ble brukt for å lage en fordypning for å kunne senke de nye vinduene.
5. LAMINERING: Epoksy og glassfiberbånd ble brukt til å laminere området som var frest ut. Epoksy bør ha en temperatur på over 15 grader.
6. GLASSFIBER: Litt sparkling måtte til før lamineringen, og enda mer sparkling på laminatet etterpå. Det ble mange runder før finishen ble bra.
7. MALING: Vinduene ble malt på innsiden. Hensikten er å lage en UV-beskyttelse mot limet samt gi en penere innfestning. Jeg brukte alkydmaling.
8. NEDSENKET: Etter flere runder med sparkling, og et par lag maling ble overbygget klart for montering av vinduene.
9. LIM: Etter anbefalinger fra båtbyggere endte jeg opp med å bruke et MS-polymer lim fra Simson. Limet er enkelt i bruk og heller ikke så dyrt.
10. FUGE: Siste finpuss var å legge en fuge mellom glass og overbygg. Fugen gir også en garanti for en tettere båt.

Slik tetter du vinduene

Påskrudde pleksiglass-vinduer var populært på 1970 og 1980-tallet, men de har gitt båteiere mange problemer. Det fins en mer moderne løsning.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER