Ny Americas Cup klasse, lavere kostnader, men mye bråk
Italienerne trakk seg og Team New Zealand truer med å gjøre det samme etter vedtaket om at neste Amsrica's Cup skal seiles i 48 fotere
ACEA, America’s Cup Events Authority, som administrerer America’s Cup på vegne av forsvareren Golden Gate Yacht Club vedtok 31 mars at man for å kutte kostnader skulle la den neste regattaen foregå i en mindre katamaran på rundt 48 fot. Bak vedtaket står utfordrerne som her har stemmerett i slike saker som har med selve arrangementet å gjøre. Vedtaket ble gjort til tross at man for et år siden bestemte at den nye AC klassen skulle være på 62 fot. Når man nå har fått oversikt over hva et slikt prosjekt vil koste valgte Team Oracle sjefen Russell Coutts å lansere et forslag som begrenser det materielle spillerommet ved en drastisk reduksjon i størrelse og ved å innføre regler om at en rekke av komponentene i båten skulle være like for alle båtene.
Bare Challenger of Record, det italienske Team Luna Rossa og Team New Zealand hadde på forhånd reservert seg mot denne endringen, om enn med ulik grunn. For italienerne som har investert i et helt år i utvikingen av 62 foteren, betyr endringen ikke bare mye forgjeves arbeid, men for Prada`s Patrizio Bertelli som har finansiert prosjektet, forsvinner også mye av magien ved America’s Cup. For Team New Zealand var det ikke først og fremst båtstørrelsen, men det at man også vedtok at alle kvalifiseringsseilasene skulle foregå på Bermuda som stakk. For prosjektleder Grant Dalton som sitter med en signert kontrakt på at en av disse seilasene skal arrangeres i Auckland er dette dårlige nyheter. Staten som er en betydelig bidragsyter til prosjekter har uttalt at uten regattaen i Auckland blir det ingen penger til prosjektet.
Dalton tror likevel at det finnes penger til båten, men er rasende over kontraktbruddet. Han har nå tatt saken til America's Cup Arbitration Panel for å få Auckland gjeninnsatt som arrangør basert på den signerte avtalen med ACEA. Emirates Team New Zealand vil parallelt fortsette diskusjonene med de andre teamene for å få støtte til Auckland. Det er det imidlertid lite som tyder på at de får. Kostnadene og tidsbruken ved å sende båter frem og tilbake til New Zealand frem for å legge alle seilasene permanent på Bermuda er klart i Dalton & Co´s disfavør. America’s Cup er imidlertid etter hvert kommet inn i seilernasjonens New Zealands DNA, så det er liten grunn til å frykte at de når det kommer til stykket vil avstå fra regattaen. Det ville være det samme som om vi skulle avstå fra å sende en langrennstropp til OL.
Fraværet av italienerne som har vært en del av America’s Cup sirkuset de siste 20 årene vil være merkbart og et savn for alle AC fans. Italienerne har brakt stil regattaen og sportslig har de vært med å kjempe i fremste rekke, selv om de enda ikke har kunnet ta pokalen med seg hjem.
De er heller ikke alene om å mene at 48 foterne vil deflatere America’s Cup. Selv om en kostnadsreduksjon kan bety flere lag i cupen, river flere kjente aktører seg i håret og uttaler at America’s Cup vil bli som en hvilken som helst annen regatta der det er store sponsorer og proffseilere.
- THE America’s Cup skal seiles i båter som er verdig pokalen og dens betydning, sier båtkonstruktøren Tony Castro. – Å møtes i minste felles multiplum er ikke pokalen verdig. America’s Cup skal være en kamp mellom gigantene i sporten og deres nasjoner. Det trengs ikke å være flere en to lag som ved en kombinasjon av teknologisk og menneskelig dyktighet kan utkjempe en duell båt for båt. Jeg kan når som helst følge et antall 45 fotere full av primadonnaer seile rundt en bane. Men hvis det ikke finnes noen med store nok ego og formuer til å spille det virkelige gamet, ikke ødelegg det på denne måten. Gå og lek et annet sted og overlat cupen til historiebøkene, sier Tony Castro.