Volvo Ocean Race
Verdier tegner ny båt til det 14. racet.
Det har ligget i kortene at det blir endringer til neste Volvo Ocean Race. Nå vet vi mer.
Franske Guillaume Verdier leder designprosjektteamet for de 14. seilasene. Persico i Italia skal bygge båtene som man ennå ikke vet om skal være en- eller flerskrogs-båter. Svaret på det får vi 18 mai på en presentasjon i Gøteborg.
Skal erstatte dagens VO65
De nye båtene skal erstatte dagens generasjon av VO65 båter som ble lansert under Knut Frostads ledelse og som var ment å skulle holde i minst to seilaser, 2014/15 og 2017/18. Syv båter har nå vært gjenneom en en million Euros oppgradering i Portugal, og en 8. båt er under bygging i Italia for regning av det hollandske EnzoNobel prosjektet. Hva som vi skje med VO65 klassen etter det 13. Volvo Ocean Race som avsluttes i Haag i juni neste år er ikke kjent.
Lanseringen av entypebåter var avgjørende for Volvo Ocean Race´s fremtid og har vist seg å være den rette veien å gå, også fordi konkurransen var jevn og det var lite som skilte båtene under seilasene jorden rundt.
Ledende designer
Verdier er uten tvil den dominerende designer idag for spesielle prosjekter. Han står bak Ultime trimaranen «Edmond de Rothschild», som skal sjøsettes i juli, Team New Zealand’s America’s Cup prosjekt med flyvende katamaraner på foiler, maxi enskrogsbåter som «Comanche» og de to beste båtene fra årets Vendée Globe, IMOCA 60 båtene med foiler, de revolusjonerende «Hugo Boss» og «Banque Populaire VIII». - Vi tar med oss erfaringene fra så vidt forskjellig prosjekter som alle disse, sier Guillaume Verdier.- Vi starter med blanke ark og uansett hva vi lander på vil vi hente lærdom fra disse, sier han.
Mange spørsmål skal besvares
Spørsmålet om en- eller flerskrogs båter er bare ett av mange som skal besvares i løpet av de kommende ukene frem til 18. mai, men alt tyder på at endringene vil være de mest radikale siden Volvo Ocean Race startet i 1973 som Whitbread Round the World Race.
.