America's Cup
Seilernorge heier på Løken og Mørland Pedersen
Deres America's Cup prosjekt får bred støtte til tross for prosjektets kompleksitet.
Det vakte sensasjon i seilerkretser da Christian Løken og Petter Mørland Pedersen lanserte sitt America's Cup prosjekt gjennom Dagens Nærlingslig og her i Seilmagasinet sist uke. Vi har i de siste årene sett tilløp til satsning på norske Volvo Ocean Race prosjekter, men America's Cup har ikke vært på norske lepper siden norske fiskere fra Vestfold og Vestlandet i 1920 årene utgjorde «Norwegian Steam», kjernen i mannskapet på de berømte amerikanske J-båtene som den gang sloss om «The Ugly Mug». Og apropros, «Norwegian Steam» navnet blir ledig når Eivind Astrup avslutter regattakarrieren med NoM i J/70 i Sandhamn senere på sommeren.
Vanskelig, men mulig
Seilmagasinet har snakket med en rekke seilere og finans- og industrifolk om mulighetene for å få gjennomført et 400 millioners seilprosjekt i Norge. For å sette beløpet i et slags perspektiv er det totale sponsormarkedet i Norge ca. fem milliarder kroner, mens rekorden for TV aksjonen er 253 millioner kroner, samlet inn til Kirkens Nødhjelp i 2014.
For å lykkes med et norsk AC prosjekt er det nødvendig at man ikke først og fremst ser på det som et sponsorprosjekt, men at finansieringen er forankret i norsk industri og eksportnæring. Løken og Mørland Pedersen har fått med seg en tung partner i NTNU. Det bidrar til at prosjektet blir tatt på alvor, skal man dømme etter responsen fra dem vi har snakket med.
Seilerne mener: Kjempegøy. Dette vil vi være med på, men det skal bli vanskelig å få et norsk lag som behersker en komplisert 75 fots foiler allerede i 2021. Få med Frederik Lööf og andre fra det svenske Artemis laget. En av fem seilere på laget i 2021 skal være statsborgere, de øvrige skal ha oppholdstillatelse i det landet de representerer. Siden artiklene i DN og Seilmagasinet har mange seilere meldt seg til prosjektets initiativtakere. Andre vil gjerne jobbe i prosjektet i andre funksjoner.
Finansfolket mener: Spennende prosjekt. Viktig å få med industrielle partnere fra begynnelsen av. Ikke basér grunnfinansieringen på "rike onkler". NTNU er en riktig og spennende partner. Norsk skipsbygging jobber mye med å utvikle skip som kan gi drivstoffgevinst. Dersom foiler kan utvikles til større ferger og transport av lettere gods, f.eks biler, kan et AC prosjekt være høyst relevant. Se heller ikke bort fra Sjømatindustrien som bruker store beløp på internasjonal markedsføring. New Zealand er ikke et marked for norsk laks, men andre destnasjoner som skal være vert for America's Cup World Series i 2019 og 2020 skan være det. Norsk lag i 2021 er trolig for tidlig.